تشدید اعتراضات مردمی علیه سیاست های اردوغان

تشدید اعتراضات مردمی علیه سیاست های اردوغان
دوشنبه 17 مهر 1391 - 18:19

آنكارا (العالم)- ده ها هزار نفر از شهروندان ترك در بزرگترين اعتراض مردمي به رويارويي نظامي ترکيه و سوريه شركت كردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اعتراض كنندگان، با اعلام مخالفت خود با  تصميم پارلمان ترکیه مبنی بر اعطای اجازه به دولت براي دخالت نظامی در سوریه، "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه را به تلاش براي شعله ور كردن جنگ فرقه ای و طایفه ای در تركيه و منطقه متهم كردند.

هزاران نفر از علوي هاي تركيه  نيز در آنكارا با شرکت درتجمعی اعتراض آمیز، مخالفت خود را با  لايحه مجلس كه به دولت اردوغان اجازۀ اعزام نیرو به سوريه و ديگر كشورها را مي دهد، اعلام كردند.

تظاهرات كنندگان با سر دادن شعارهاي "نه جنگ و نه  لايحه مجلس" و "دولت اردوغان را متوقف خواهيم كرد" پيام خود را به نمايندگي از 25 ميليون شهروند علوي ترك خواهان صلح در داخل و خارج تركيه ابلاغ كردند.

يكي از شهروندان ترك در حاشيه اين تظاهرات به خبرنگار العالم گفت: ما نمي خواهيم در باتلاق سوريه غرق شويم و اگر واقعا اهل اين كشور هستيم دولت نبايد ما را به جنگ با برادران سوري سني يا علوي وادارکند زیرا همه مسلمانيم و نبايد با هم بجنگيم.

يكي ديگر از شرکت کنندگان در این تظاهرات گفت: در اين تظاهرات شركت كردم تا ضمن اعلام مخالفت با جنگ، به نخست وزير بگويم که اگر با آزادي مردم موافق است، بايد به  ما آزادي انتخاب اعطا کند.

راهپیمایان علوی همچنین وارد کردن مسائل مذهبي در سياست خارجي توسط دولت آنكارا را محکوم کردند و دربارۀ ايجاد فتنه طایفه ای ميان اهل تسنن و علوي هاي تركيه و كشورهاي منطقه  هشدار دادند.

"هاشم كوشه " فعال سياسي ترك نيز به خبرنگار العالم گفت: سياست حزب تعدالت و توسعه، مبتنی بر كشتار ديگران است و مجریان این سیاست مي خواهند آن را در سوريه تجربه كنند؛ بنابر این ما با شرکت در این تظاهرات خواهان توقف فوری این سیاست هستیم.

به نظر مي رسد اعتراض گسترده علوي های ترکیه به سیاست های دولت حزب عدالت و توسعه، این دولت را پيش از اتخاذ هرگونه تصميمي برای مداخله نظامي در سوريه، به تفكر وادار کند.

  13:39         

پربیننده ترین خبرها