کارشناس عراقی:

قرارداد تسلیحاتی بغداد- مسکو سبب توانایی عراق است

 قرارداد تسلیحاتی بغداد- مسکو سبب توانایی عراق است
چهارشنبه 19 مهر 1391 - 16:45

ارشناس عراقي تاکيد کرد که قرارداد تسليحاتي بين روسيه و عراق سبب افزايش سيطره دولت عراق بر کشور و توانايي آن در مبارزه با تروريسم خواهد شد.

" حسن السبتي " استاد روابط بين الملل در دانشگاه بغداد، در گفت‌وگو با شبکه خبري العالم گفت: قرارداد مهم تسليحاتي ميان روسيه و عراق  پس از تعلل آمريكايي ها در تامين نيازهاي تسليحاتي عراق در سال هاي گذشته امضا شده است.

وي گفت : دولت عراق براي مبارزه با تروریست‌ها به سلاح نياز دارد، به ویژه در شرايطي كه اوضاع در كشورهاي همسايه عراق و منطقه ناآرام و مرزهاي سوريه و تركيه دچار تنش است.

السبتي افزود : قراردادهاي تسليحاتي ميان روسيه و عراق موجب احياي نقش دولت مركزي عراق در داخل كشور و در ميان كشورهاي عربي و منطقه و نيز در سطح بين الملل خواهد شد.

كارشناس عراقي گفت: بعد از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، انتظار مي رفت كه آمريكا بر تصميم گيري مسئولان عراقي سلطه و نفوذ داشته باشد.

استاد روابط بين الملل در دانشگاه بغداد با اشاره به رقابت گسترده ميان ابرقدرت ها درعراق و سرمايه گذاري دربخش هاي مختلف به ويژه در بخش هاي نفت و گاز عراق كه شركت هاي بزرگ خارجي به شدت به دنبال سرمايه گذاري درآن هستند ، گفت : دولت عراق تلاش مي كند تا از وابستگي به كشورهاي ديگر خلاص شود و در روابط خود با كشورهاي ديگر توازن ايجاد کند.

السبتي تاكيد كرد: همه اين اقدامات به استقلال در تصميم گيري سياسي عراق از يك سو و ايجاد توازن در ديدگاه آمريكايي ها به عراق از سوي ديگر منجر خواهد شد و باعث مي شود كه آمريكايي ها درصدد جلب رضايت و توجه طرف عراقي برآيند.

وي اظهار داشت: درصورتي كه كشورهاي ديگر بخواهند با عراق به گونه اي تعامل كنند كه خود را برتر از اين كشور بدانند ، عراق از آنان دوري خواهد كرد و به دنبال تعامل به كشورهاي  ديگر خواهد بود.

السبتي با بيان اينكه عراق امروز با بيش از 50 كشور در زمينه تسلیحاتی تعامل دارد، گفت: كميسيون روابط خارجه در مجلس سناي آمريكا در زمينه تجهيز عراق به سلاح هاي آمريكايي بر اساس توافقنامه استراتژيك ميان بغداد و واشنگتن مانع تراشي مي كرد.

وي پيش بيني كرد كه روابط آمريكا و عراق در نتيجه قراداد تسليحاتي ميان بغداد و مسكو تاحدودي به سردي بگرايد ولي درعين حال گفت كه اين مرحله خيلي طولاني نخواهد شد زيرا آمريكا در دراز مدت به سرمايه گذاري در عراق به عنوان يك كشور مهم منطقه نياز دارد.

9-10:45

پربیننده ترین خبرها