طلاق توافقی؛ پدیده تازه ناشی از فقر درعربستان

طلاق توافقی؛ پدیده تازه ناشی از فقر درعربستان
پنج‌شنبه 20 مهر 1391 - 10:43

العالم - پس از بروز مشكلاتي مانند خودكشي و فروش اعضاء بدن به دليل فقر، اكنون طلاق توافقي براي تامين هزينه زندگي به پديده جديد عليه بسياري از خانواده هاي عربستان سعودي تبديل شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم ، يك زوج عربستاني با داشتن شش فرزند، براي فرار از شرايط دشوار زندگي و به منظور استفاده از بيمه همسر پس از طلاق از شوهر، به ناچار از يكديگر جدا شدند.
 " ط. العنزي " مرد 52 ساله عربستاني مي گويد كه به سبب فقر و تنگدستي و نداشتن هزينه درمان، ناچار شد همسر خود را طلاق دهد.
روزنامه " اخباريه عرعر" نوشت: العنزي كه چهار دختر و دو پسر دارد هفت سال است از نيروي انتظامي عربستان بازنشسته شده و ماهانه 2 هزار و 600  ريال عربستان حقوق بازنشستگي دريافت مي كند كه پس از پرداخت كرايه خانه و اقساط بانك تنها 239 ريال باقي مي ماند .

او ناچار است با اين مبلغ خانواده خود را اداره كند  در حالي كه مبلغ يازده هزار و 500 ريال نيز بدهي دارد.
العنزي گفت كه سازمان تامين اجتماعي در مدت يك سال به عنوان كمك هزينه درمان، هزار و صد ريال  به وي پرداخت كرده ؛ اما  اين كمك تا دو ماه ديگر قطع خواهد شد.
درهمين حال آمار و ارقام مختلف از تبديل خودكشي به يك پديده نگران كننده به ويژه در بين جوانان عربستان سعودي حكايت دارد.
براساس اين آمارها، افزايش روز افزون آمار خودكشي ها، ارتباط نزديكي به ميزان فقر، بيكاري و نبود فرصت هاي شغلي براي جوانان عربستان سعودي دارد و از فقر و بيكاري به عنوان مهمترين دليل جوانان براي خودكشي ياد شده است.
آمار رسمي وزارت كشور عربستان سعودي اشاره دارد به اينكه در سال 2009 در اين كشور 787 مورد خودكشي با ميانگين روزانه دو خودكشي به ثبت رسيده و اين تعداد 39 مورد بيشتر از سال 2008 بوده است.
اين ميزان در مقايسه با ده سال گذشته، بر افزايش دو برابري ميزان خودكشي اشاره دارد. بر اساس اين آمار، موارد خودكشي بين سال هاي 1994 تا 2006 ، به ميزان 185 درصد افزايش يافته است.

بسیاری از جوانان و خانواده های فقیر عربستانی نیز اخیرا برای تامین حداقل های مورد نیاز زندگی خود به فروش اعضاء بدن روی آورده و از طریق آگهی به فروش کلیه روی آورده اند.

بحران خانواده هاي فقير عربستان در شرايطي رقم مي خورد كه سرمايه هاي كلان نفتي حاصل از صادرات روزنامه هشت ميليون بشكه هفت ، همچنان تنها در اختيار چندين شاهزاده است كه فرزندان ملك عبدالله و نوادگان ملك عبدالعزيز هستند، عدد دقيقي در اختيار نيست ولي معارضان عربستاني مي‌گويند براي مثال نزديك به يك هشتم درآمد نفتي تنها در اختيار حلقه محدودي از شاهزاده هاو پسران ملك عبدالله است .
بنابر گزارش‌هاي رسمي تعداد اعضاي خانواده آل سعود به مرز 7 تا 8 هزار نفر مي‌رسند و همين اقليت كه تمام ثروت را در اختيار دارد بر 25 ميليون نفر شهروند عربستاني حكومت مي‌كنند.
بخش ديگري كه باعث گسترش فقر در عربستان مي‌شود سياست هاي داخلي و خارجي است؛ آل سعود در خرج كردن دلارها براي اهداف سياست خارجي آمريكايي محور خود نيز چنين سخاوتمند هستند و در لبنان با حمايت از گروه هاي غرب گرا، در فلسطين با حمايت از تشكيلات خودگردان كه متحد اسرائيل است و در مصر به سود سلفي ها و حتي در افغانستان با حمايت از طالبان و القاعده،  اهداف واشنگتن را با پول نفت مردم عربستان دنبال مي‌كند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها