عراق: تركيه تهدیدی برای منطقه است

عراق: تركيه تهدیدی برای منطقه است
جمعه 21 مهر 1391 - 18:44

العالم، بغداد - مقامات و نمايندگان مجلس عراق ضمن حمايت از سخنان نوري المالکي نخست وزير اين کشور، از اقدامات تركيه در قبال عراق و سوريه انتقاد کرده و اين كشور را تهديدي براي امنيت منطقه دانستند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار العالم،"نوري المالكي" نخست وزير عراق در واكنش به تجاوزات مكرر دولت تركيه به عراق و سوريه، دولت اين كشور را "وقيح" خواند و دخالت جامعه جهاني براي توقف اقدامات آنكارا بر ضد همسايگانش را خواستار شد.

" جمال بهاء الدين" نماينده مجلس عراق نيز در گفت و گو با العالم، اقدامات و اظهارات اخير برخي مقامات تركيه را نسنجيده و غيرمسئولانه توصيف كرد و گفت: اظهارات نوري المالكي درباره تركيه کاملا بجا بود، زيرا تركيه توجهي به آينده منطقه ندارد و هيچ اقدامي براي آرام كردن اوضاع انجام نمي دهد.

ناظران سياسي بر اين باورند كه نقش جديد تركيه و دخالت هاي اين كشور در امور عراق و سوريه، تهديدي به شمار مي رود كه مي تواند زمينه ساز جنگي تازه در منطقه شود.

" عدنان الشحماني " نماينده مجلس عراق نیز به خبرنگار شبكه العالم گفت: اين رفتارهاي تركيه نشان مي دهد كه تركيه همواره بر اساس منافع غرب گام بر مي دارد؛ تركيه كه كاملا تسليم اراده آمريكاست، در عين حال علاقمند است كه به ابزاري منسجم و همسو با اراده غرب تبديل شود تا زمينه عضويت در اتحاديه اروپا را فراهم سازد.

نماینده مجلس عراق افزود: به همين سبب سياست هاي اين كشور در قبال ملت هاي مسلمان در عراق، ايران و سوريه، سياستي نابسامان است و موجب از دست دادن پايگاه مردمي اين كشور در تركيه مي شود.

"علي شبر " ديگر نماينده مجلس عراق نيز در این باره گفت: تركيه بايد در سازندگي كشورهاي همسايه و منطقه نقش مثبت ايفا كند، اين در حالي است كه با دخالت هاي خود در امور داخلي عراق و سوريه و برخي كشورهاي عربي، نقشي منفي ايفا مي كند.

عراق، تاكنون بارها بر حمايت از حل بحران سوريه از طريق گفت وگو تاكيد و مخالفت خود را با تلاش هاي تركيه براي دخالت دادن ناتو در اين بحران و حمايت مالي و سياسي از گروه هاي مسلح در سوریه اعلام كرده است.

به نظر مي رسد سياست جديد تركيه، عراق را به اقداماتي در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و تجاري به عنوان پاسخي به تجاوزات اين كشور به حاكميت عراق و دخالت در امور منطقه وادار خواهد كرد.

21-10/10:57




 



پربیننده ترین خبرها