تحلیل روز/

وطن یا کانتون مساله امروز سوریه؟

وطن یا کانتون مساله امروز سوریه؟
سه شنبه 24 مهر 1397 - 15:13

مقامات ترکیه به مساله ادلب و توافقات آن به چشم یک دستاورد کامل نگاه می کنند در حالی که هنوز هیچ یک از این توافقات تثبیت نشده و به زمان بیشتری نیاز دارد، مسکو نیز تاکنون اعلام موضع نکرده است.

 

العالم -سوریه 

دمشق نیز هم چنان منتظر واکنش روسیه است .در همین حال ، آنکارا نیز در سخنرانی ها و اعلام مواضع خود بر روی منطقه منبج و مناطق شرق رود فرات متمرکز شده اند.

چنان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا در مراسم فارغ التحصیلی نظامیان، تهدید کرده در مناطق تحت تسلط  گروه موسوم به " نیروهای دموکراتیک سوریه" واقع  در شرق فرات عملیات نظامی جدیدی انجام خواهد داد.

 جهت گیری ها و تحرکات و برنامه های ترکیه در شرق فرات با دکترین فعلی روسها در تضاد است.

زیرا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اخیرا برخی مسائل و حوادث  شرق فرات را امور غیر قابل قبول دانسته و گفته  آمریکا از طریق برخی همپیمانان سوری خود به ویژه کردها در حال ایجاد یک منطقه شبه دولتی در آنجاست.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه از تلاش آنکارا برای  سوق دادن واشنگتن به اجرای توافقنامه منبج خبر دادند، که قرار بود 90 روز پس از امضا اجرایی شود .اما پنتاگون همچنان بر اساس تفاسیر و منافع خود در حال بهانه تراشی است تا دستکم در شرایط فعلی دراین منطقه باقی بماند.

و هر دو طرف هم ترکیه و هم آمریکا بر سر چیزی با هم مذاکره و چانه زنی می کنند که به هیچ کدامشان تعلق ندارد، زیرا شهر منبج یکی از شهرهای سوریه است

 

پیشتر اردوغان، همتای آمریکایی خود را به لغو توافقات منبج که ماه ژوئن میان آمریکا و ترکیه منعقد شده بود، متهم کرد..

 

ترکیه همچنان در حال بررسی گزینه های مختلف است تا شاید بتواند آمریکا را  به خروج از منبج و سپس سوریه  و کاهش دادن حضور نظامی اش در قسمت شرقی رود فرات  وادار کند که  پس از تحول جدید و آزاد شدن کشیش آمریکایی درترکیه،  دو طرف پیام های تشکر آمیزی رد  و بدل کرده و تاکید کردند هیچ قراردادی بینشان نبوده است.

به دنبال آزادی این کشیش احتمال دارد انکارا قدرت مانور بیشتری برای این عملیات و فعالیت در این راستا  و تحقق دیگر منافع خود در سوریه داشته باشد ، ترکیه با استفاده از تجارب خود به ویژه با توجه به انتشار اخباری مبنی بر برپایی  اردوگاه هایی در مرزهای جنوبی در منطقه نصیبین و اطراف آن در صدد این است تا  شبه نظامیان مورد حمایت خود را که از مناطق تخلیه شده از سلاح و مناطق استان ادلب خارج شده اند را در مناطق تحت تسلط شبه نظامیان قسد سکنی دهد به ویژه اینکه  تجربه اشغال عفرین و ناکامی گروههای موسوم به یگان های مدافع خلق درمقابله با ارتش ترکیه و گروههای هم پیمان آن از جمله افراد باقیمانده الجیش الحر و گروههای مسلح آنکارا را در کارنامه خود دارد.

 

این یک روی سکه است، اما در نهایت ممکن است رئیس جمهوری ترکیه تصمیمات معقولانه تری درخصوص شمال شرق سوریه اتخاذ کند که آغاز مذاکرات معقول و مورد قبول با دمشق یکی از این گزینه هاست. گزینه ای که دمشق نیز راه را برای آن نبسته است.

پیش از آن نیز ترجیحا بلکه ضرورتا باید به  دنبال برون رفت از دام افرادی بود که بر حضور نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه به عنوان یک برگ برنده و تهدید نگاه می کنند(کردها). با توجه به  شرایط فعلي  این راهکار فوائد زیادی دارد و بهترین روش همان پذیرفتن دمشق به عنوان پایتخت کشور مستقل سوریه و تضمین کننده دور نگاه داشتن منطقه از بسیاری از مشکلات و خطرهاست ، این راهکار را  افرادی دنبال می کنند که به دنبال وطن هستند نه کانتون ها.

 

پربیننده ترین خبرها