رییس سازمان ملی استاندارد:

تهران و مسکو تبادلات تجاری را سرعت می بخشند

تهران و مسکو تبادلات تجاری را سرعت می بخشند
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 14:19

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تطبیق استانداردها و فراهم کردن اشتراکاتی در نهادهای تایید صلاحیت و آزمایشگاه ها را برای سرعت بخشیدن به تجارت بین 2 کشور دنبال می کنند.

العالم - ایران/ اقتصادی

«نیره پیروزبخت»  گفت: پارسال طی سفر رئیس جمهوری به روسیه، تفاهم نامه ای بین سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز خدمات فدرال تایید‌ صلاحیت روسیه به امضا رسید و پس از آن سازمان های استاندارد 2 کشور توافق هایی را به امضا رساندند.

به گفته این مقام مسئول، برای تبادل تجاری و تسهیل تجارت بین 2 کشور باید مقررات استاندارد 2 طرف هماهنگ باشد تا بتوان فعالیت های مشترک انجام داد؛ در این راستا باید استانداردهای 2 کشور با هم مقایسه شده و تطابق یابد و همچنین مقررات مشترکی تنظیم شود که طرفین بتوانند آنها را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در نهادهای ارزیابی انطباق 2 کشور که زیر نظر مراکز تایید صلاحیت فعالیت می کنند نیز به یک نقطه مشترک برسیم.

پیروزبخت اظهار داشت: بطور نمونه یکی از خواسته های روس ها این است که 2 کشور آزمایشگاه های مشترک یا آزمایشگاه های مورد تایید یکدیگر داشته باشند.

وی بیان داشت: روس ها به واردات تولیدات کشاورزی ایران تمایل دارند و در صورتی که آزمایشگاه مورد تایید 2 طرف در کشورمان راه اندازی شود هزینه ها و زمان ورود کالاها کاهش خواهد یافت.

«این موضوع در اولویت سازمان های استاندارد ایران و روسیه خواهد بود.»

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: سایر موضوعاتی که 2 کشور برای اقدام های مشترک در برنامه دارند، تولیدات حلال و آزمون مهارت است که در مورد دوم، روس ها به دنبال بررسی برخی آزمایشگاه های بخش خصوصی کشورمان هستند تا به عنوان آزمایشگاه های همکار روس ها شناخته شود و نظیر چنین اقدامی از سوی ایران نیز دنبال می شود.

وی به سخنان اخیر معاون اول رییس جمهوری در روز جهانی استاندارد (22 مهرماه) اشاره کرد که «در فضای تحریمی نمی خواهیم کیفیت کالاها پایین بیاید، بلکه می خواهیم سرعت رسیدگی ها افزایش یابد» و گفت: اقدام های مدنظر سازمان های استاندارد ایران و روسیه نیز در همین راستا است که با انجام آنها ماندگاری کالاها در مرزهای 2 کشور به حداقل و سرعت تبادلات تجاری به حداکثر خواهد رسید.

پیروزبخت تاکید کرد: در این پیوند، بررسی و تطابق استانداردها و آزمایشگاه های 2 کشور، ایجاد آزمایشگاه های مشترک و ارزیابی و تایید شرکت های بازرسی طرفین مورد نیاز است.

وی همچنین به از دست رفتن فرصت صادرات کالای ایرانی به روسیه در سال های گذشته پیرو مناقشه سیاسی روسیه و ترکیه اشاره کرد و افزود: اگر در آن زمان مشکلات آزمایشگاه ها و مقررات حل شده بود، بسیاری مشکلات صادراتی نیز برطرف می شد.

** فقط صادرات تولیدات کشاورزی ارگانیک به روسیه
این مقام مسئول یادآور شد: تاکید روس ها بر ارگانیک بودن محصولات کشاروزی مطابق مقررات خودشان است و در صورتی که بازرگانان ایرانی به این مساله توجه نکنند، امکان برگشت خوردن محصولات یا معدوم کردن آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید بازرگانان را به مقررات تجارت روسیه آشنا کرد، اما اکثر تجار نسبت به این مساله آگاهی ندارند و فکر می کنند هر محصولی را می توان به سادگی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا بر سر شبه جزیره «کریمه» و پس از آن تنش در روابط مسکو با آنکارا در سال 94 به دلیل سرنگون شدن جنگنده روسی از سوی پدافند ترکیه، فرصتی را برای توسعه صادرات محصولات غذایی ایران به مقصد روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان فراهم کرد.

همان زمان، رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه به خبرگزاری روسی «ایتارتاس» گفته بود، ایران پذیرفته است از لحاظ تامین میوه و سبزی، جایگاه پیشین ترکیه را در بازار روسیه بگیرد. فرصتی که در نهایت به دلیل نبود شناخت کافی از بازار بزرگ روسیه و تقاضای روس ها به خوبی استفاده نشد.

آمار تجارت خارجی در نیمه نخست سال 2017، بیانگر رشد 36 درصدی صادرات ایران به روسیه نسبت به دوره مشابه پارسال است.

پیشتر، سفیر روسیه در تهران حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال 2016 میلادی را 2 میلیارد و 200 میلیون دلار ذکر کرد که بخش عمده آن به صادرات ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران مربوط بود. 

به گفته «لوان جاگاریان»، صنعت گردشگری از دیگر تعاملات رو به رشد 2 کشور است؛ به گونه ای که در سال 2016 میلادی بیش از 60 هزار گردشگر ایرانی از روسیه بازدید کردند.

پربیننده ترین خبرها