کابوس صحرا؛ سیلی که محمد بن سلمان در ریاض خورد

سه شنبه 1 آبان 1397 - 19:41

روزنامه تایمز انگلستان نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سخنرانی خود را که قرار بود در همایش "اقدام آینده سرمایه گذاری" در ریاض ایراد کند، بدون اعلام علت، لغو کرد.

العالم عربستان سعودی

بسیاری از شرکت های بزرگ و کشوها حضور در کنفرانس «داووس در صحرا» را به خاطر قتل جمال خاشقچی توسط آل سعود تحریم کردند و بسیاری از شخصیتهای مهم اقتصادی جهان نیز از شرکت در آن سرباز زدند.

مهمترین ضربه ای که بن سلمان با آن مواجه شد اعتراض داووس اصلی به انتخاب نام داووس برای اجلاس سعودی بود که اعلام نمود از تمام ابزارهای قانونی برای حمایت از نام داووس در برابر استفاده غیرقانونی بهره برداری خواهد نمود.

هکرها نیز با هک پایگاه اطلاع رسانی همایش ریاض ، تصویر محمد بن سلمان را به نمایش گذاردند که شمشیری در دست دارد که از آن خون می چکد و در زیر آن عکس خاشقچی است و نوشته شده که رژیم سعودی از منابع تروریسم در جهان است.

این نشست که در عربستان و با ابتکار عمل محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برگزار می شود قراربود میزبان مهم ترین رئیسان شرکت های چندملیتی و مقامات سیاسی و اقتصادی کشوری غربی باشد اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه و فشار افکار عمومی در غرب بسیاری از مهم ترین مدعوین این نشست از جمله کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول و وزرای اقتصادی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و هلند و آلمان را از سفر به عربستان منصرف کرد.

مدیرعامل عربستانی شرکت نفتی آرامکو امین ناصر می گوید: « بسیاری از مدعوینی که دعوتشان را نپذیرفته اند در واقع بدلیل مرگ خاشقجی احساس خوبی ندارند.»

یکی از مهم ترین شرکت های حاضر در این نشست، غول نفتی فرانسه، توتال است که در کشور فرانسه مورد یورش سازمان های مردم نهاد این کشور قرارگرفته است.

پربیننده ترین خبرها