روزانه 2100 مسافر از مرز نصیب میان سوریه و اردن عبور می کنند

روزانه 2100 مسافر از مرز نصیب میان سوریه و اردن عبور می کنند
پنج‌شنبه 3 آبان 1397 - 11:21

پس از بازگشایی گذرگاه 'نصیب - جابر' در مرز سوریه و اردن روزانه دو هزار و 100 مسافر از این معبر عبور می کنند.

العالم - سوریه

گذرگاه مرزی 'نصیب - جابر' دوشنبه 23 مهر ماه جاری بعد از سه سال تعطیلی با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی و خبرنگاران سوریه و اردن به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. 

روزنامه الغد اردن به نقل از مدیر گمرک جابر گفت: این گذرگاه شاهد ازدحام شدید صدها خودرو و مسافر بوده که شمار آن ها به صورت روزانه درحال افزایش است.

سرهنگ نائل عویس اظهار داشت: بیش از پنج هزار خودرو از ابتدای بازگشایی این گذرگاه مرزی تاکنون از این معبر عبور کرده است که دو هزار و 700 خودرو از اردن وارد سوریه و همچنین دو هزارو 300 خودرو نیز از مرز جابر وارد سوریه شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین 70 کامیون کالا نیز در این مدت از این گذرگاه مرزی عبور کرده است.

وی افزود: یکهزار و 193 خودرو تنها در تعطیلات آخر هفته گذشته از این گذرگاه عبور کردند که انتظار می رود این تعداد درتعطیلات این هفته افزایش پیدا کنند.

نمایندگان مجلس سوریه سه روز قبل خواستار مقابله به مثل با اردن درباره عبور و مرور شهروندان از طرف گذرگاه مرزی نصیب شدند.

شهروندان سوری برای ورود به اردن از گذرگاه مرزی نصیب نیاز به گرفتن موافقت نامه امنیتی از سفارت امان در دمشق دارند.

از سویی دیگر شهروندان اردنی بدون این موافقت نامه از سفارت سوریه وارد خاک این کشور می‌شود.

احمد الکزبری نماینده مجلس سوریه در این زمینه گفت: گذرگاه مرزی با اردن بازگشایی شده است ولی شهروند سوری بدون مجوز اجازه ورود به اردن با خودروی شخصی خود را ندارد در حالی که سوریه به شهروندان اردنی اجازه می دهد با ماشین های خود وارد خاک این کشور شوند.

وی خواستار مقابله به مثل دولت سوریه با اردن در این زمینه شد.

عبدالله عبدالله وزیر مشاور در امور مجلس شعب سوریه در پاسخ به اعتراضات نمایندگان مجلس گفت: ما نیز مقابله به مثل خواهیم کرد و این موضوع در نشست هیات وزیران مطرح شد و وزرای مربوطه مأمور این اقدامات شدند.

مدیرکل گمرکات سوریه نیز دستور اضافه شدن 80 نیرو در روزهای آینده به نیروهای موجود در گذرگاه نصیب میان سوریه و اردن و تقویت حضور گمرک را در این گذرگاه صادر کرد.

این معبر در بخش سوری با نام نصیب و در طرف اردن با نام جابر شناخته می شود و به همین خاطر از سمت اردن به نام گذرگاه جابر - نصیب و از سوی سوریه به گذرگاه نصیب - جابر شناخته می شود.

اردن و سوریه پس از پاکسازی گذرگاه مرزی نصیب از ترویست ها، این معبر مهم را بازگشایی و فعالیت های بازرگانی و تجاری دوباره از این گذرگاه مرزی به طور رسمی آغاز شد.

گذرگاه نصیب به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعال ترین گذرگاه های مرزی سوریه و اردن است.

پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
ارتش و نیروهای مسلح سوریه تیر ماه سال جاری بر گذرگاه نصیب در جنوب شرق درعا و در مرزهای مشترک با اردن مسلط شدند.

سوریه از اسفند ماه 1389 شاهد بحران ناشی از توطئه برخی کشورهای منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که به همین خاطر از روزهای اول بحران این گذرگاه ها ناامن و در ادامه با تشدید بحران به طور کلی بسته شد و اکنون پس از هفت سال بار دیگر می رود که فعالیت گذرگاه های سوریه با توافق دولت های همسایه بازگشایی و فعالیت های آن شکل عادی به خود بگیرد.

پربیننده ترین خبرها