سازمان ملل: نیمی از جمعیت یمن در آستانه قحطی قرار دارند

سازمان ملل: نیمی از جمعیت یمن در آستانه قحطی قرار دارند
شنبه 5 آبان 1397 - 11:45

مسئول امور امدادی سازمان ملل متحد در شورای امنیت هشدار داد که نیمی از جمعیت کشور جنگ زده یمن (حدود 14 میلیون نفر)ممکن است به زودی در آستانه قحطی قرار گیرند و برای بقا به کمک های انسانی وابسته شوند.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش پایگاه خبری مجمع جهانی اقتصاد، "مارک لوکاک" گفت: اکنون این خطر روشن و واضح وجود دارد که یک قحطی بزرگ و فوری کشور یمن را در بر گیرد؛ بسیار بزرگتر از هر چیزی که هر شخص حرفه ای در این زمینه در طول زندگی کاری خود دیده است.

این درحالی است که عربستان سعودی با وجود حمله نظامی به یمن و بمباران و کشتار غیر نظامیان، از سال 1394 همزمان با آغاز جنگ با این کشور محاصره غیر انسانی اقتصادی را نیز علیه یمنی ها به اجرا گذاشته و مردم را از دسترسی به غذا، دارو و مایحتاج ضروری محروم کرده است.
وی با اشاره به اینکه در 20سال گذشته دو بار یکی در سومالی در سال 2011 و دیگری هم در سودان جنوبی در سال گذشته قحطی اعلام شده است، گفت: مقیاس آنچه در کشور یمن مشاهده می شود "بهت آور" است. 
لوکاک گفت که سازمان ملل در حال حاضر انتقال کمک به حدود 8 میلیون نفر در یمن را هماهنگ می کند و خاطرنشان کرد که بحران اقتصادی و تداوم نبردها در اطراف بندر حدیده، موجب شدیدتر شدن بحران انسانی شده است. 
وی خواستار یک آتش بس انسانی، محافظت از کمک های غذایی و اقلام ضروری در سراسر کشور و همچنین تزریق بیشتر و سریعتر ارزهای خارجی از طریق بانک مرکزی و افزایش حمایتهای انسانی و ورود طرفهای درگیر به مذاکرات صلح یمن شد. 
این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد سیستم ایمنی بدن میلیونها انسان در یمن در حال فروپاشی است و آنان بخصوص کودکان و افراد سالخورده در برابر سوء تغذیه و بیماری هایی مانند وبا آسیب پذیرتر شده است.
به گزارش ایرنا، عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است.

پربیننده ترین خبرها