آوارگان روهینگیایی از ماه آینده به میانمار باز خواهند گشت

آوارگان روهینگیایی از ماه آینده به میانمار باز خواهند گشت
سه شنبه 8 آبان 1397 - 17:46

منابع خبری گزارش دادند: میانمار و بنگلادش در اقدامی جدید برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به ایالت راخین از اواسط ماه آینده میلادی به توافق رسیدند.

العالم - آسیا

رسانه های آسیایی روز سه شنبه نوشتند، این توافق در حالی رسانه ای شده که بازرسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل هفته پیش در گزارشی اعلام کردند که نسل کشی در میانمار توسط نظامیان این کشور ادامه دارد.

مرزوقی دارعثمان Marzuki Darusman رئیس بازرسان ویژه و گروه حقیقت یاب سازمان ملل در میانمار هفته پیش با ارائه گزارشی مبنی بر اینکه نسل کشی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار همچنان ادامه دارد، از شورای امنیت سازمان ملل خواست پرونده این جنایت را به دیوان بین المللی کیفری درلاهه ارجاع دهد.

بیش از750 هزار روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از سرکوب شدید نظامیان میانمار از این کشور به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته اند.

بازرسان سازمان ملل پیشتر با انتشار یک گزارش 444 صفحه ای همچنین ضمن مسئول شناختن فرماندهان ارشد نظامی میانمار در قبال نسل کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی خواستار پیگیری و محکومیت قضایی ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش و پنج نفر دیگر از فرماندهان نظامی شدند.

دولت و نظامیان میانمار اما این اتهامات را رد و ادعا کردند اقدامات آنها برای مقابله با حملات ستیزه جویان و شبه نظامیان آرکان و برای محافظت از میانمار انجام شده است.

میانمار و بنگلادش در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته میلادی نیز برای بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به ایالت راخین میانمار توافق کرده بودند اما این توافق در برخورد با موانع مختلف اصلا اجرایی نشد و دو طرف یکدیگر را متهم به تاخیر در عملیاتی شدن این برنامه کردند.

به گزارش استریت تایمز'مینث ثو' نماینده دائم دولت میانمار در امور آوارگان روهینگیایی اعلام کرد، در توافق با بنگلادش، قرار است برنامه بازگشت آوارگان میانماری از اواسط ماه آتی میلادی شروع شود.

جزئیات بیشتری از این برنامه ارائه نشده است. سازمان ملل پیشتر خواسته بود تا برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی در مرحله نخست داوطلبانه و با حفظ امنیت آنها انجام شود.

برنامه جدید بازگشت آوارگان روهینگیایی درحالی مطرح می شود که اکثر آوارگان روهینگیایی خواستار اعطای حق شهروندی و شناسایی رسمی آنها توسط دولت و نظامیان میانماری هستند.

آنها که تجربه شکنجه، کشتار و سوزاندن خانه های خود را دارند اعلام کردند به میانمار و نظامیان آنها برای برگشتن به راخین اعتماد ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها