وقتی سنیوره دچار بیماری فراموشی می‌شود

وقتی سنیوره دچار بیماری فراموشی می‌شود
سه شنبه 2 آبان 1391 - 08:15

فواد سنيوره نخست وزير اسبق لبنان در جريان سخنراني اخير خود مقابل دفتر نخست وزيري اين كشور دچار فراموشي حافظه شد و ترور هاي صورت گرفته در دوره نخست وزيري خودش در لبنان را از ياد برد.

به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، فواد سنيوره در سخنراني اخير خود در مقابل شماري از طرفداران گروه 14 مارس مورد حمايت غرب در مقابل دفتر نخست وزيري لبنان خطاب به نجيب ميقاتي نخست وزير كنوني اين كشور گفت: آقاي ميقاتي از دولت خارج و به مردم ملحق شو! در غير اين صورت به فراهم كردن چتر حمايتي براي جنايتكاران متهم خواهي شد.

او افزود: اي نخست وزير خارج شو زيرا ملت لبنان از امروز به بعد هرگز ادامه بكار دولت ترور را نخواهد پذيرفت. اكنون تو مسئول هستي و این جمله را دو بار دیگر تکرار کرد.

به گزارش المنار لبنان این ادعاهای سنیوره علیه دولت نجیب میقاتی در حالی صورت می‌گیرد که وقوع  9 انفجار تروریستی در دوره نخست وزيري فواد سنيوه كافي نبود تا وي آن زمان احساس كند كه در اين زمينه مسئول است. فرياد بيش از يك ميليون و پانصد هزار نفر در طول 18 ماه از دوره نخست وزيري سنيوره باعث نشد كه وي كوچكترين حركتي به خودش بدهد تا از دولت خارج شود و دركنار مردم قرار بگيرد.

لبناني‌ها در آن روزها روي پيادهروها در مركز شهر بيروت خوابيدند و تعدادي از جوانان در عمليات تك تيراندازها قرباني مطالبات لبناني‌ها شدند اما سنيوره عذرخواهي نكرد يا جلوي خواسته‌هاي ملت تعظيم نكرد. اين 9 انفجار تروريستي در زمان نخست وزيري فواد سنيوره امنيت و ثبات لبنان را برهم زد.

گروه 14 مارس به محض شهادت رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در سال 2005 ميلادي درصدد سوء استفاده سياسي از اين جنايت برآمد. دولت عمر كرامي در پاسخ به خواست كساني كه به خيابان‌ها آمدند تا اين دولت را - به خاطر آنچه آن را كوتاهي در تحقيقات دانستند- محكوم كنند، استعفا كرد و نخست‌وزيري به جريان المستقبل سپرده شد.

 9 انفجار لبنان را در دوره دولت فواد سنيوره به لرزه درآورد اما تحقيقات به نتايج محسوسي درباره آنها نرسيد. در اين انفجارها 44 نفر شهيد شدند اما طرفداران گروه 14 مارس به خيابان‌ها نيامدند تا خواهان بركناري يا كناره‌گيري نخست وزير خود شوند.

 

این انفجارهای خونین را می‌توان بر اساس تاریخ حادث به شکل ذیل آورد:

25  سپتامبر سال 2005 ميلادي بود كه «مي‌شد ياق» يكي از خبرنگاران لبناني در اثر انفجار بمب كار گذاشته شده در خودروي وي به شدت زخمي شد.

12  دسامبر سال 2005 ميلادي نيز انفجار يك خودروي بمب‌گذاري شده باعث كشته شدن جبران تويني نماينده مجلس و دو تن از همراهانش شد.

سروان سمير شحاده معاون رئيس شاخه اطلاعات نيروهاي امنيتي داخلي لبنان نيز در پنجم سپتامبر سال 2006 ميلادي از تلاش براي ترور در جنوب بيروت جان سالم بدر برد اما چهار همراهش كشته شدند.

 

سپس پير جميل نماينده حزب كتائب در پارلمان لبنان و يكي از همراهانش در  جريان تيراندازي به آنها در منطقه الجديده در 21 نوامبر سال2006 ميلادي ترور شد.

سه شهروند لبناني نيز در 13 فوريه سال 2007 ميلادي در جريان هدف قرار گرفتن دو دستگاه اتووس در ناحيه عين علق در نزديك منطقه بكفيا در متن شمالي لبنان كشته و 23 نفر ديگر زخمي شدند.

سپس ترور وليد عيدو نماينده جريان المستقبل در پارلمان لبنان در 13 ژوئن سال 2007 ميلادي در انفجار يك دستگاه خودروي بمبگذاري شده در بيروت صورت گرفت كه در جريان آن 9 نفر ديگر نيز كشته شدند.

آنتوان غانم نماينده حزب كتائب در پارلمان لبنان نيز در 19 سپتامبر سال 2007 ميلادي در انفجار يك دستگاه خودروي بمب‌گذاري شده به همراه پنج نفر ديگر كشته شد.

منطقه بعبدا نيز شاهد انفجار يك دستگاه خودروي بمبگذاري شده عليه فرانسوا الحاج مدير عمليات فرماندهي ارتش لبنان و يكي از همراهانش در 12 دسامبر سال 2007 ميلادي بود.

سرگرد وسام عيد و چهار نفر ديگر نيز در جريان عبور كاروان نيروهاي امنيت داخلي در منطقه شرق بيروت ترور شد.

كشته شدن صالح العريضي عضو حزب دموكراتيك لبنان در انفجار يك دستگاه خودروي بمبگذاري شده در جنوب شرقي بيروت در 10 سپتامبر سال 2008 ميلادي از ديگر ترورهاي دوران زمامداري سنيوره بود.

شهادت 44 نفر در دوره نخست وزيري فواد سنيوره باعث نشد تا وي نگاهي به خودش بياندازد و آنچه را كه ديگران مي‌خواهد، از خودش بخواهد. از كنار 9 انفجار ياد شده به آرامي گذر شد تا نشان دهد كه سنيوره و افراد مانند او همچنان دچار فراموشي حافظه هستند.

پربیننده ترین خبرها