«عملیات پرچم عوضی» حمله ناکام به دیپلماسی ایران

«عملیات پرچم عوضی» حمله ناکام به دیپلماسی ایران
پنج‌شنبه 10 آبان 1397 - 15:12

پلیس دانمارک روز سه‌شنبه بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه ادعاهای دانمارک علیه ایران را «عملیات پرچم عوضی» از سوی سازمان جاسوسی موساد توصیف کرد.

وی در صفحه توئیترش نوشت: «اقدام منحرف و خیره‌سرانه موساد در کاشت پرچم‌های عوضی (آدرس‌دهی‌ غلط) تنها عزم ما برای تعامل سازنده با دنیا را تقویت می‌کند.»

وزیر خارجه ایران خبر از یک کارشکنی جدی در مسیر روابط ایران میدهد . سناریویی علیه ایران با محوریت یک بازیگر همیشگی؛ موساد.

در ابتدا این سوال مطرح میشود که این اقدامات با چه هدفی صورت میگیرد؟  چرا مسیر دیپلماتیک را هدف قرار می دهند؟

نگاهی به خبرهای چند وقت اخیر نشان میدهد که این سناریو از سوی عناصری و با برنامه ریزی مشخص انجام میشود؛  سفارت های ایران در فرانسه، یونان، فنلاند و بصره مورد تعرض قرار می گیرند، یکی از دیپلمات های ایرانی در بازداشت و اکنون دانمارک به این لیست اضافه میشود. با وجودی که به صورت مستقیم نمی توان ارتباطی بین این حملات با یکدیگر پیدا کرد، اما نشان میدهد که همه آنها توسط یک گروه یا جریان هدایت و برنامه ریزی شده است.

پلیس دانمارک روز سه‌شنبه بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد.

وزارت خارجه دانمارک هم روز سه‌شنبه در همین ارتباط سفیر این کشور را از تهران فراخواند. «آندره ساموئل‌سن»، وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند. 

حمله به دیپلماسی ایران

به نظر میرسد این به نوعی حمله به دیپلماسی ایران و تلاش برای منزوی کردن کشورمان در صحنه بین المللی و تشدید فشارها پس از تحریم های اخیر آمریکا است.

آنها سعی دارند با کشاندن مسائلی از این طریق به رسانه ها روابط ایران با سایر کشورها را دچار تنش و بی اعتمادی کند .

به نظر میرسد که پس از خروج آمریکا از برجام برخی کشورها انتظار داشتند که ایران و سایر کشورها هم از این توافق خارج شوند و عملا پرونده هسته ای ایران از روند دیپلماتیک خود خارج شود اما با ادامه این اقدام توسط بقیه اعضا ، برخی کشورها از جمله رژیم صهیونیستی  به دنبال به چالش کشیدن این روابط هستند تا با انزوای هر چه بیشتر ایران فضا را برای تشدید فشارها بر ایران فراهم کنند.

اما جالب است که با وجود تمام این کارشکنی ها علیه ایران و در مسیر برجام ، سایر اعضا بر این مهم  تاکید دارند که اجرای کامل برجام به نفع تمام جامعه جهانی است و در شرایط کنونی نقش ایران در حل مسائل بین المللی برای همگان روشن است .

روز چهارشنبه «مایا کوتسیانیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی»، علی‌رغم این ادعاها بر حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تأکید کرد. 

این مقام اروپایی امروز چهارشنبه گفت: «حمایت این اتحادیه از برجام به قوت خود باقی است» 

سناریوی اروپا برای عدم انجام تعهدات مالی خود به ایران 

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مورد اتهام‌زنی دانمارک به جمهوری اسلامی ایران گفت: با تلاش‌های دیپلماتیکی که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر داشت و همچنین خروج آمریکا از برجام و مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی، بالاخره منتهی به یک کانال ارتباطی بین ایران و اروپا شد و به یک نحوی باعث شد کشورهای اروپایی به آمریکا و تحریم‌های او نه بگویند. 

وی ادامه داد: مقامات اروپایی نوید این را داده بودند که یک کانال ارتباطی بین ایران و اروپا شکل خواهد گرفت، البته هیچ‌کدام اقدام عملی نکردند و بارها هم مقامات کشورمان این موضوع را اذعان داشتند و در صحنه عمل هم مشاهده کرده‌ایم که اقدام خاصی صورت نگرفت، اما حداقل در بیان، توافقات و مذاکرات چنین صحبت‌هایی می‌شد و تأکید می‌کردند این کانال ارتباطی برقرار خواهد شد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند با اتحادیه اروپا مراوده داشته باشد. 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در چنین شرایطی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فعال شدند تا بالاخره سناریویی درست کنند و مناسبات بین ایران و اروپا را به هم بزنند، به همین جهت دنبال یک بهانه و مستمسکی بودند تا مناسبات ایران و اروپا را به حالت خصمانه برگردانند و نهایتا هم بحث دانمارک موضوعی شد که روی آن مانور دادند.

وی ادامه داد: با سناریوی دانمارک می‌توانند موضوع حمایت این کشور از گروه تروریستی الاحوازیه، قتل خاشقچی توسط رژیم سفاک آل‌سعود و بن‌سلمان و همچنین رابطه ایران و اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهند و فرار رو به جلو کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع اتهام زنی دانمارک به ایران می‌تواند بر روی SPV یا همان رابطه مالی ایران و اروپا نیز تأثیر بگذارد یا خیر، گفت: تحلیل من این است که اگر واقعا این سناریویی که دانمارک دارد بازی می‌کند، با هماهنگی آمریکا و صهیونیست‌ها انجام شده باشد که قطعا هم همینطور است، به نحوی می‌خواهند تلاش ایران و اتحادیه اروپا را برای بحث رابطه مالی قطع کنند و نگذارند این کانال ارتباطی به نتیجه برسد.

نقوی حسینی تاکید کرد: اگر اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی هم در این ماجرا بر طبل اتهام‌زنی به ایران بکوبند، نشان می‌دهد اتحادیه اروپا عزمی برای برقراری کانال ارتباطی نداشته است و دنبال بهانه‌ای است که موضوع را منتفی کند بدون اینکه مورد اتهام واقع شود، چون اروپایی‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم بگویند ما این کانال را نمی‌توانیم برقرار کنیم زیرا قبلا به این امر وعده داده و در این رابطه صحبت کرده و قول داده بودند. قطعا دستگاه دیپلماسی متوجه چنین سناریوهایی است و مناسبات خود را طوری برنامه ریزی می‌کند که این اتفاقات نتواند بروی وعده اروپا تاثیر بگذارد.

موساد اعتراف می‌کند

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از سازمان اطلاعات (موساد) گزارش داد: این سازمان به دانمارک اطلاعاتی داد که طرح ایران برای ترور رهبر یک گروه مخالف تهران در یک کشور اسکاندیناوی را خنثی کرد. بر اساس این ادعا، اطلاعاتی که موساد در اختیار دانمارک گذاشته است، منجر به بازداشت یک ایرانی تبار شده که ادعا می‌شود تصمیم به ترور یکی از رهبران گروهک جدایی طلب را داشته است. براساس این گزارش، موساد همچنین مدعی شده است که ماه ژوئن گذشته (خرداد 97) نیز درباره برنامه احتمالی حمله به کنفرانس گروهک منافقین در فرانسه، اطلاعاتی در اختیار مقام های پاریس قرار داده است. سناریوی دانمارک علیه ایران، دیروز سه شنبه و پس از آن شکل گرفت که «فین بورچ اندرسون» رئیس سازمان اطلاعات این کشور در جریان یک کنفرانس خبری بدون ارائه سندی مدعی شد: قرار بود رهبر گروه موسوم به الاحوازیه ترور شود.

آنچه این روزنامه صهیونیستی منتشر کرد تنها یک نکته دارد و آن هم شکل گیری توطئه ای بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ادعاهای منتشر شده را قویا تکذیب کرد و آنها را در  ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند.
 

اقدامات ناکام علیه ایران

بخش «تبلیغات و ضدتبلیغات» سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) مسئولیت عملیات روانی، تبلیغات و عملیات فریب را دارد و تلاش می­‌کند تا با تصویرسازی، موساد را سازمانی موفق، مقتدر، حرفه‌­ای معرفی کند.

بزرگ‌نمایی از اقدامات سازمان اطلاعات خارجی رژیم اسرائیل و سرپوش‌گذاردن بر شکست‌های موساد با هدف ارعاب دشمنان این رژیم به ویژه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌­گیرد. اما بررسی شواهد و قراین موجود نشان می­‌دهد که طی دو دهه اخیر اقدامات سازمان موساد در ایران عمدتا منتج به موفقیت نبوده و شبح ناکامی‌­های اطلاعاتی بر سر این سازمان تروریستی بیش از پیش سایه افکنده است.

باید اشاره کرد که غالب اقدامات موساد علیه جمهوری اسلامی ناکام مانده است. نگاهی به پرونده فعالیت موساد علیه ایران تمرکز این سازمان تروریستی را بر حوزه های جمع­‌آوری اطلاعات، ترور اشخاص و ایجاد نزاع قومی- مذهبی و نقش ایران در عرصه بین المللی  مشخص می‌­کند. شناسایی و دستگیری عناصر شبکه‌­های متعدد مرتبط با موساد در طی سال‌های گذشته، علاوه بر نمایش ناکامی‌­های این سرویس تروریستی، گویای ضعف و ناتوانی آن در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

حال در جریان اتفاقات اخیر اینگونه به نظر میرسد که رژیم صهیونیستی در مسیر اقدامات بین المللی ایران و در راس آن برجام بیش از گذشته ناکام بوده و سعی دارد کشورهایی چون دانمارک را قربانی دسیسه های خود کند تا بتواند شاید به اهداف خود دست یابد.از این رو این کشورها باید با دقت تر پیشینه سیاه رژیم صهیونیستی را مطالعه کنند تا مهر بدنامی بر پیشانی آنها  حک نشود و در کنار  آمریکا، رژیم صهیونیستی و کانون بدنام دیگری که امروز با اتهامات بسیار سنگین مواجه است قرار نگیرند.

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها