70بمب اتمي آمريكا در تركيه

70بمب اتمي آمريكا در تركيه
سه شنبه 2 آبان 1391 - 10:37

خبرگزاري "خبر تورك" تركيه به نقل از منابع خاص خود نوشت: حدود 70 بمب اتمي آمريكا از نوع "بي- 61"در پايگاه هوايي اينجرليك در استان اضنه در جنوب تركيه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين منابع افزودند: همه بمب‌ها يا دستكم بخش بزرگي از آنها متعلق به ارتش آمريكا است و واشنگتن حق استفاده از آنها در صورت لزوم را براي خودش محفوظ مي دارد.

در دو پايگاه اكينجي و باليكسير قبل از سال 1995 ميلادي بين 10 تا 20 بمب موجود بود كه همه آنها به پايگاه اينجرليك منتقل شد.

خبر تورك نوشت: وجود سلاح هسته‌اي آمريكا در تركيه براي تامين منافع این کشور است زيرا نظاميان آمريكايي مي‌توانند در صورت وقوع درگيري خطرناكي در منطقه اين بمب‌ها را به محل مورد نظر منتقل كنند اما موضوع مربوط به وسايل انتقال اين بمب‌ها است زيرا تركيه استقرار هواپيماهاي قادر به حمل بمب‌هاي هسته‌اي در پايگاه اينجرليك را به رغم درخواست‌هاي آمريكا نمي‌پذيرد.

كارشناسان معتقدند كه خود تركيه امكانات انتقال اينگونه بمب‌ها را به عنوان مثال با استفاده از هواپيماهاي اف 16 دارد اما اين هواپيماها به طور رسمي ويژه انتقال مهماتي از اين دست و اجراي اينگونه ماموريت‌ها به طور كلي نيستند و انتقال بمب اتمي با يك جنگنده تركيه در گرو دريافت مجوز براي اجراي "عمليات ويژه" است و اين مسئله با دشواري‌هاي اجرايي و مشكلات سياسي همراه است.

شايان ذكر است كه بمب هاي بي -61 سلاح اصلي نيروهاي راهبردي آمريكا است كه طول اين بمب‌ها سه متر و 58 سانتي متر و وزن آنها حدود 320 كيلوگرم است و در قالب بمب‌های 750 پوندی سنیگین جای می‌گیرند.

مردم ترکیه بارها نسبت به وجود این بمب‌های خطرناک در خاک خود اعتراض کرده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از دولت‌های ترکیه نتوانسته‌اند اقدام به خارج کردن آن کنند.

گفتنی است پایگاه اینجرلیک در شرق ترکیه و در 150 کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد و یکی از مهمترین پایگاه‌های هوایی مورد استفاده آمریکا برای تداوم نبرد در افغانستان و جاسوسی از روسیه در قفقاز و دریای سیاه به شمار می‌رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها