تکاپوی اروپا برای جبران یک رسوایی بزرگ

تکاپوی اروپا برای جبران یک رسوایی بزرگ
سه شنبه 2 آبان 1391 - 17:39

درپي رسوايي غرب، پس از حذف يکجانبه مجموعه شبکه هاي ايران از ماهواره هاتبرد با وجود ادعاي دفاع از آزادي بيان و رسانه در کشورهاي غربي؛ سخنگوي رسمي "كاترين اشتون" هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا، مدعي شد که اين اتحاديه در صدور دستور قطع شبكه هاي ايران دخالتي نداشته اشت.

" مايا كاسيانیچ " در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: اتحاديه اروپا، زماني از تصميم شركت "يوتل ست" مطلع شد كه اين شركت، تصميم خود را علني كرد .. اين تصميم ارتباطي به اتحاديه اروپا ندارد.

وی افزود: درست است که اتحادیه اروپا در همان روز با وجود دیدگاه‌های متفاوت اعضای خود در خصوص تعامل با ایران، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد؛ ولی این تحریم ها فقط شامل بخش های مالی، حمل و نقل و انرژی بود و شامل بخش ارتباطات نمی شد.

اظهارات سخنگوی کاترین اشتون درحالی مطرح می شود که، "كارن بادالوف" مدیر منطقه‌ای شرکت یوتل ست، اذعان کرد که طبق تصمیم شورای اتحادیه اروپا، این شرکت قرارداد خود را با شبکه های ایرانی به صورت یکجانبه قطع کرده است.

بادالوف پس از قطع مجموعه شبکه های ایران از هاتبرد، اذعان کرد که شرکتش مجبور به اجرای تصمیم اتحادیه اروپا است.

اتحاديه اروپا با اين موضع گيري جدید، توپ را به زمين شرکت يوتل ست انداخته است، تا اين شركت را درگير پرونده  حقوقي پرتنشی کرده؛ و همچنین بتواند خود را از اتهام نقض آزادی بیان و رسانه تبرئه کند.

 

نقض آزادی تبادل اطلاعات از سوی اروپا

مواضع سازمان هاي بين المللي در خصوص اين اقدام شركت يوتل ست با يكديگر متفاوت بود، واکنش برخي از آنها تند و برخي ديگر بي تفاوت بودند؛ اما به طور كلي پس از گذشت چند روز از اتخاذ اين تصميم؛ سازمان هاي بين المللي، این موضوع را نقض آزادي تبادل اطلاعات ارزيابي كردند.

" رد پرودي " مشاور حقوقي سازمان ديده بان حقوق بشر در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: من صلاحيت اظهار نظر درباره قرارداد امضا شده ميان ايران و يوتل ست را ندارم؛ اما موضع ما در قبال آزادي بيان مشخص است؛ ما طرفدار آزادي بيان هستيم.

بينندگان شبكه هاي ايراني در اروپا، قطع پخش برنامه هاي اين شبكه ها را جنگ رسانه اي دانسته، و تأکید کردند که هدف از آن سانسور صداي ايران، و جلوگيري از شنيده شدن صداي اين كشور در خارج است.

در پايتخت انگليس، همايشي با عنوان " رسانه و آزادي بيان " برگزار شد و شركت كنندگان در آن، قطع پخش برنامه هاي شبكه العالم از ماهواره هاتبرد را محكوم كردند؛ همچنین حاضران براي رسيدگي به اين موضوع از طریق پارلمان انگليس و كشورهاي اروپايي و شركت هاي ذی ربط و به منظور بازنگري در اين تصميم، یک ستاد حقوقي و قانوني تشكيل دادند.

آن روی سکه

" احمد الحلفي " فعال رسانه‌اي و تحليل‌گر سياسي در حاشیه این همایش به خبرنگار العالم گفت: بايد با ارسال نامه به پارلمان انگليس و اتحاديه اروپا، بر مخالفت قاطع خود با اين گونه اقدامات تاكيد كنيم. پخش برنامه هاي شبكه العالم بايد از سرگرفته شود تا اين شبكه بتواند آن روي سكه را به مردم نشان دهد.

شركت كنندگان در اين همايش قطع پخش برنامه هاي شبکه های ایران و به ویژه شبكه العالم را گامي در مسیر محدودسازي آزادي ها و خاموش كردن صداي آزادي دانستند.

آنها این اقدام را با مغایر با ادعای اروپا درخصوص حمايت از آزادي عقيده و بیان ارزيابي و تاكيد كردند اين اقدام دروغ بودن ادعای اتحاديه اروپا مبنی بر حمايت از آزادي بيان را ثابت مي كند.

اروپا شایستگی جایزه نوبل را ندارد

" علي الاوسي " پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز به خبرنگار العالم گفت: جايزه نوبل به اتحاديه اروپا داده شد، اما اگر دستور قطع پخش برنامه هاي شبكه العالم از سوي اتحاديه اروپا صادر شده باشد؛ اين اتحاديه شايستگي اين جايزه را ندارد، زيرا اين كار، صلح نيست بلکه جنگ عليه آزادي اطلاع رساني است.

يكي از بينندگان شبكه العالم در انگليس گفت: ما از اين تصميم بسيار متاثر و متضرر شديم، ولی ما همچنان برنامه های این شبکه را دنبال خواهیم کرد، حتی اگر از طريق اينترنت باشد.

يكي ديگر از بينندگان شبكه العالم تاكيد كرد: من اين شبكه را از طريق ماهواره هاي ديگر جست و جو خواهم كرد زيرا به هيچ وجه نمي توانم از آن بي نياز باشم.

 

23-11:12



پربیننده ترین خبرها