افشای دخالت عربستان در انحلال مکرر پارلمان کویت

افشای دخالت عربستان در انحلال مکرر پارلمان کویت
چهارشنبه 3 آبان 1391 - 08:16

فردي که با نام مستعار "مجتهد" در عربستان توانسته است جايگاه ويژه اي را بين مردم و فعالان به دليل افشاي اسرار پشت پرده خاندان سعودي به دست آورد؛ در جديدترين اظهارات خود از طريق شبکه هاي اجتماعي از دخالتهاي مستقيم آل سعود در کويت جهت انحلال پارلمان و به شکست کشاندن فرايند دمکراسي در اين کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجتهد تأکید کرد: با وجود آنکه کویت تجربه هرچند ناقصی را در زمینه دمکراسی داشته است؛ این موضوع همواره موجب نگرانی آل دائمی سعود بوده، چرا که این خاندان نگران است این تجربه به عربستان منتقل شود؛ به همین دلیل بر هیچ کس پوشیده نیست که آل سعود بارها در انحلال پارلمان کویت نقش داشته است.

وی با اشاره به ماجرای دخالتهای آل سعود در دهه هشتاد برای توقف فرایند دمکراسی در کویت نوشت: در اواخر دهه هشتاد "ملک فهد" تصمیم گرفت به اقامتگاه عظیم خود در منطقه "حفر" برود و در آنجا از "صباح الاحمد" دعوت کند که شخصا به دیدار او بیاید؛ چرا؟ زیرا ملک فهد صباح الاحمد را در تصمیم گیری نسبت به "جابر الاحمد" و ولیعهد "سعد العبدالله" قدرتمندتر می دید.

مجتهد که فعالان و مردم عربستان به دلیل دقیق بودن افشاگری‌ها احتمال می دهند وی از افراد نزدیک به خاندان سعودی است؛ خاطرنشان کرد: ملک فهد همچنین قصد داشت به صباح الاحمد بفهماند که این اقامتگاه عظیم و کاروان خودروهایی که صدها میلیون دلار برای او هزینه داشته، با استبداد در حکومت و در سایه نبود نظارت و دمکراسی به دست آمده است.

مجتهد ادامه داد: ولی از بدشانسی ملک فهد با آغاز بحران منطقه خلیج فارس، طرح وی برای ناکام گذاشتن دمکراسی کویت که با خباثت و حیله گری پیش می رفت، لغو شد.

مجتهد خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر و پس از تشدید تنش ها بین دولت و پارلمان کویت و تکرار استیضاح وزرا، دخالتهای سعودی برای تحریک امیر کویت ضد پارلمان آغاز شد؛ رسانه های سعودی نیز که در کویت حضور دارند به تبلیغ این موضوع در سطح جامعه پرداختند که پارلمان با استیضاح های مکرر و ساقط کردن دولتها، مانع توسعه این کشور شده است.

وی با اشاره به تماسهای شخصی نایف ولیعهد سابق سعودی با امیر کویت، گفت: نایف مانند ملک فهد از نام پارلمان متنفر بود، و توقف فرایند دمکراسی در کویت را مأموریتی می دانست که باید شخصا اجرا می کرد. نایف بر این باور بود که با توجه به شباهت بافت جامعه عربستان و کویت، نگرانی از احتمال انتقال دمکراسی خواهی از کویتی ها به عربستانی ها بی‌جا نیست.

مجتهد تأکید کرد: به همین دلیل، نایف ضروری می‌دید که علاوه بر ایمن کردن ملت سعودی در برابر دمکراسی، باید این مسأله را در کویت را ساقط می کرد؛ و یا آن را به حدی بدنام می کرد که دیگر جذابیتی برای عربستانی ها نداشته باشد.

مجتهد گفت: بدون شک دولت سعودی با هر طرح و فرایند دمکراسی خواهانه در دنیای عرب می جنگد؛ و در این میان همسایگانی مانند کویت و یمن را نسبت به دیگر کشورهای عربی دور در منطقه خطرناکتر می بیند.



پربیننده ترین خبرها