در بحرین چه می گذرد؟

در بحرین چه می گذرد؟
جمعه 2 آذر 1397 - 13:13

نیروهای رژیم آل خیلفه شماری از فعالانِ خواهان تحریم انتخابات پارلمانی فردا در بحرین را بازداشت کردند.

العالم - بحرین

به گزارش شبکه خبری العالم، فعالیت های مردم در مخالفت با برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای شهر در بحرین رو به افزایش گذشته است؛ به نحوی که نیروی رژیم بحرین شماری از فعالان خواهان تحریم انتخابات را تاکنون بازداشت کرده اند.

در همین حال، علمای دینی بحرین نیز شرکت در رای گیری را حرام دانسته اند و شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین نیز تاکید کرده است که خواسته های ملت بحرین تنها از راه تحریم این انتخابات محقق می شود.

همگان در داخل و خارج از بحرین اتفاق نظر دارند که انتخابات پارلمانی و شورای شهر بحرین فاقد هرگونه معنای سیاسی و عملی است و صرفا گرته برداری از انتخابات سال 2014 میلادی این کشور به شمار می رود.

این انتخابات بدون حضور جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین برگزار خواهد شد که در پارلمان سال 2011 میلادی بزرگترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل می داد. در آن زمان نمایندگان جمعیت وفاق از پارلمان استعفا دادند. این جمعیت دور گذشته انتخابات را نیز تحریم کرد.

رژیم آل خلیفه نیز شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق را بازداشت و این جمعیت را منحل اعلام کرد.

در کنار جمعیت وفاق، جمعیت وعد و دیگر جمعیت انتخابات پارلمانی فردا را تحریم کرده اند.

به گفته ناظران سیاسی، اقدام فعالان بحرینی در امضای طومار نیز به نوبه خود باعث به چالش کشیدن رژیم آل خلیفه خواهد شد. این حرکت از حمایت همه نیروهای سیاسی مخالف و علمای بحرینی که شرکت در این انتخابات را حرام دانسته اند، برخوردار است. جمع آوری طومار همانند همه پرسی مردمی است که در اعتراض به انتخابات گذشته بحرین برگزار شده بود. این همه پرسی با استقبال گستره روبرو شد که بیانگر روشن رویکرد ملت بحرین بود.

انتخابات گذشته بحرین با استقبال ضعیف روبرو شد و تنها حامیان رژیم بحرین و کسانی که این رژیم به آنها تابعیت داده بود، در آن شرکت کردند. حمد بن عیسی شاه بحرین از نامزدی رهبران مخالف جلوگیری کرد زیرا شاید نگران بود که شرکت آنها باعث  رای نیاوردن وابستگان خودش و برملا شدن مقبولیت کم حکومت اش شود.

براین اساس، ناظران سیاسی تاکید می کنند که بحرین از سال 2011 میلادی تا امروز همان بحرین است. یعنی دستگاه حاکم تنها خودش را می بیند و قوه قضائیه همراه آن در راستای خدمت به آل خلیفه، افراد را زندانی و شکنجه و اعدام می کند.

اما ملت بحرین در طول این سالها با وجود سرکوب و بازداشت های قهری سیاسی تاکید کرده است که دست بوسی کسی نمی کند و خود را منبع مشروعیت و تصمیم گیرنده می داند.

پربیننده ترین خبرها