حکایت این روزهای ترامپ و بن سلمان؛ چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من

حکایت این روزهای ترامپ و بن سلمان؛ چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 23:09

رئیس جمهور آمریکا ، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) را از حضور در جلسه روز چهارشنبه سنای آمریکا با موضوع قتل «جمال خاشقچی» منع کرده است، این درحالی است که اکثر نمایندگان کنگره به نقش بن سلمان در قتل خاشقچی تاکید می کنند ولی ترامپ قصد دارد یک شریک ثابت قدم برای عربستان سعودی باقی بماند.

العالم -آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای که در روز سه شنبه 20 نوامبر (29 آبان) در حمایت قاطع از عربستان سعودی در جریان قتل جمال خاشقجی صادر کرد .

رئیس جمهور آمریکا گفت: ایالات متحده قصد دارد یک شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا از تأمین منافع کشورمان، رژیم صهیونیستی و سایر شرکای ما در منطقه اطمینان حاصل کنیم.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرده است.

کاخ سفید رئیس سیا را از پاسخ به سنا در موضوع خاشقچی منع کرد

روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا رئیس آژانس مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) را از حضور در جلسه روز چهارشنبه سنای آمریکا با موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود، منع کرده است.

«جینا هاسپل» رئیس این نهاد از جمله عالی‌ترین مقام‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا است که نقشی کلیدی در پیشبرد تحقیقات مربوط به پرونده خاشقچی داشت.

وی در دو ماه گذشته با سفر به ترکیه، دیدارهایی با مقام‌های این کشور داشت و در جریان اسناد و مدارک مرتبط با این پرونده قرار گرفت.

نیویورک تایمز پیش از این گزارش داده بود که هاسپل همچنین به فایلی صوتی از «ماهر عبدالعزیز مطرب» از مظنونان قتل خاشقچی دسترسی داشته که این جنایت را مستقیما به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مرتبط می‌سازد.

با این وجود، در جلسه روز چهارشنبه سنا که تعیین کننده تصمیم آتی کنگره برای تحریم احتمالی و قطع همکاری تسلیحاتی با ریاض است، احتمالا این مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی حضور نخواهد داشت.

«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا هرگونه دخالت کاخ سفید در اتخاذ این تصمیم را رد کرده، اما دلیلی برای عدم حضور هاسپل اعلام نکرده است.

تا این لحظه تنها حضور «جیمز متیس» و «مایک پمپئو» به ترتیب وزیران دفاع و امور خارجه آمریکا در این جلسه تایید شده است.

پیشتر رسانه‌ها خبر داده بودند که دستور کار رسمی جلسه روز چهارشنبه که پشت درهای بسته برگزار می شود، موضوع جنگ یمن است، اما قتل خاشقچی و روابط آمریکا و عربستان نیز در خلال آن مطرح خواهد شد.

منابع خبری در سنای آمریکا به گاردین گفته‌اند که عدم حضور مقام‌های ارشد اطلاعاتی در جلسه‌ای با این میزان اهمیت‌، اقدامی کم‌سابقه است و نمی‌تواند جز به تلاش کاخ سفید برای ساکت کردن جامعه اطلاعاتی این کشور تعبیر شود.

سیا چندی پیش در ارزیابی های خود به این نتیجه رسیده بود که دستور قتل خاشقچی از سوی ولیعهد سعودی صادر شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اما تاکنون با وجود مدارک آشکار، از نقش مستقیم بن سلمان در این جنایت چشم‌پوشی کرده است.

محکومیت حزب جمهوری خواه و دموکرات  قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان را محکوم کردند

بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه از جمله سناتور لیندسی گراهام و راند پاول تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تنبیه و نادیده گرفتن جنایات شاهزاده سعودی ولیعهد محمد بن سلمان به دلیل قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرده‌اند.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجه سنا گفت، من بعد از شنیدن بیانیه ترامپ و حمایت از عربستان بسیار متعجب شدم زیرا این بیانیه بیشتر شبیه بیانیه مطبوعاتی عربستان سعودی بود.

مک کانل: اقدام سعودي نقض همه ارزش هایی است که آمریکا از آنها دفاع می کند

رئيس گروه سناتورهای جمهوریخواه آمریکا گفت: این قتل که توسط عربستان سعودی انجام گرفت نقض همه ارزش هایی است که آمریکا از آن در سراسر جهان دفاع می کند.

میچ مک‌کونل با زشت توصیف کردن این جنایت گفت: سیا ( سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا ) نیز به این نتیجه رسیده که این جنایت توسط دولت عربستان سعودی انجام گرفته است. به همین علت باید پاسخ مناسبی به این جنایت عربستان سعودی داده شود. ما هم اکنون سرگرم بررسی بهترین پاسخ ممکن به آن هستیم. 

سناتور 'مایک لی' جمهوریخواه از ایالت 'اوتا' به شبکه 'ان بی سی' گفت: من با ارزیابی رئیس جمهور مخالفم. این با اطلاعاتی که من دیده ام مغایرت دارد... اطلاعاتی که من دیده ام حاکی است که ولیعهد دستور این کار (قتل خاشقچی) را داده است. 

لی در گذشته با ترامپ در ارتباط با سیاست آمریکا در قبال عربستان بخصوص حمایت از عملیات نظامی در یمن، دچار اختلاف بوده است. 

اما با وجود شواهد روشن از نقض حقوق بشر و ارزیابی اطلاعات مورد وثوق آمریکا مبنی بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی، حتی برخی افرادی که در گذشته با ترامپ اشتراک نظر داشتند نیز شروع به گلایه از حمایت او از ولیعهد عربستان کرده اند. 

سناتور 'جونی ارنست' جمهوریخواه از ایالت آیووا در گفت و گو با شبکه خبری 'سی ان ان ' با اشاره به اینکه عربستان شریک راهبردی آمریکاست، در عین حال تاکید کرد: تعهد آمریکا به حقوق بشر و حکومت قانون مستلزم این است که کنگره اقدامات بیشتری را مد نظر قرار دهد. 

ارنست گفت: زمانی که لازم باشد، رئیس جمهور نیز باید بطور مستقیم با سعودی ها صحبت کند و بگوید که دیگر کافی است و اگر دلایلی از آژانس های اطلاعاتی برسد، او نیز باید اقداماتی انجام دهد. 

یک پیشنهاد دوحزبی در مجلس سنا خواستار اعمال تحریم های بیشتر بر عربستان و سایر کشورهای متهم به ایجاد آشوب در یمن و توقف فروش و انتقال سلاح به عربستان تا زمان توقف جنگ در یمن شده است. 

گروه دیگری از سناتورهای دو حزبی خواستار توسل به قانون 'ماگنیتسکی' شده اند که امکان تحریم در ارتباط با جرایم حقوق بشری را فراهم می سازد. در این صورت ترامپ مجبور می شود ظرف چند ماه بگوید که آیا از نظر او بن سلمان مسئول قتل بوده است یا نه ؟ 

لی گفت که امیدوار است خشم فزاینده از عربستان به فرصتی برای کنگره به منظور دخالت و پایان دادن به جنگ در یمن منجر شود. وی افزود: کنگره باید مالکیت بخشی از سیاست خارجی آمریکا را بر عهده بگیرد. 

سناتور 'برنی سندرز' مستقل از ایالت ورمونت که پیش از این در سال جاری بطور مشترک رهبری تلاشی با سناتور لی برای پایان دادن به جنگ در یمن را بر عهده داشت، به شبکه 'ای بی سی' گفت که فکر می کند پس از قتل خاشقچی تعداد بیشتری از سناتورها باید از چنین تلاشهایی حمایت کنند. 

این در حالی است که تا کنون تلاشها در مجلس نمایندگان و سنا برای تصویب قوانینی به منظور محدودکردن حمایت نظامی و اطلاعاتی از عربستان در جنگ یمن از حمایت کافی برخوردار نشده است. 

این وضعیت موجب می شود که قانونگذاران آمریکایی درصدد انجام تحقیقاتی باشند و ارنست روز یکشنبه این مساله را تائید کرد. 

وی گفت: فکر می کنم باید بیشتر این مساله را بررسی کنیم و باید بفهمیم که این تحقیقات ما را به کجا می برد. وی ابراز امیدواری کرد که سناتورها اطلاعات بیشتری از دستگاههای اطلاعاتی درباره نقش بن سلمان دریافت کن

پامپئو: کاهش روابط واشنگتن با ریاض اشتباه امنیت ملی آمریکا خواهد بود

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه گفت کاهش سطح روابط آمریکا با عربستان سعودی اشتباهی برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

پامپئو در ادامه از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دفاع کرد و گفت: بن سلمان عربستان را در مسیر اصلاح قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: عربستان سعودی یک نیروی موثر در ثبات خاورمیانه است.

وی در خصوص قتل جمال خاشقجی گفت: اگر حقایق بیشتری از قتل خاشقجی آشکار شود دولت آمریکا تحریم‌ها علیه سعودی را بررسی می‌کند.

 رابطه کوشنر و بن‌سلمان

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کوشنر در کابینه دولت ترامپ، بن سلمان را شریکی بالقوه در منطقه معرفی کرده است و کاخ سفید برای سیاست‌های خود در خصوص خاورمیانه روی رابطه محمد بن سلمان و کوشنر حساب کرده است اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که دولت آمریکا مطمئن نیست که این شراکت ارزش ارتباط با وجهه نامحبوب جهانی نظیر بن سلمان را داشته باشد.

شبکه سی‌ان‌ان هفته گذشته اظهار کرد که روابط پنهان کوشنر و بن سلمان نگرانی‌هایی را در میان مقامات دولتی آمریکا برانگیخته است.

یک سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به هیل گفته است که کوشنر "در روابطش با بن سلمان و سایر مقامات خارجی که با آنان ارتباط داشته، همیشه قوانین را به دقت رعایت کرده است".

 ترامپ، رابطه با عربستان تنها در پول خلاصه می‌شود

ترامپ درباره نتیجه‌گیری سازمان سیا در خصوص صدور دستور قتل جمال خاشقچی از سوی محمد بن سلمان گفت: آن‌ها در حوزه مشاغل و توسعه اقتصادی یک متحد بسیار عالی بوده اند. می‌دانید که من رئیس‌جمهور هستم و باید مسائل زیادی را مد نظر داشته باشم.

وقتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره هم‌پیمانی با عربستان سعودی سخن می‌گوید، به ندرت به نقش عربستان در دستیابی به اهدافش در خاورمیانه تشدید فشار بر ایران، برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین، و نابودی تروریسم سخن می‌گوید. او در عوض درباره حجم پولی که عربستان در آمریکا خرج می‌کند حرف می‌زند.

وقتی  از ترامپ درباره نتیجه‌گیری سازمان سیا در خصوص صدور دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی پرسیده شد، او اینطور پاسخ داد: «آن‌ها به ما مشاغل زیادی می‌دهند. آن‌ها کسب و کار زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند. آن‌ها در حوزه مشاغل و توسعه اقتصادی یک متحد بسیار عالی بوده اند. ... می‌دانید که من رئیس‌جمهور هستم و باید مسائل زیادی را مد نظر داشته باشم.»

دست «رژیم صهیونیستی» در پشت پرده قتل خاشقچی

یک پژوهش جدید در موسسه  مطالعات استراتژیک در تل آویو،  نشان می دهد که اتحاد بین اسرائیل و عربستان سعودی در طول سال‌ها تکامل یافته، اما پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی  رابطه بین ایالات متحده و عربستان سعودی تیره و تار شده و  اسرائیل باید مراقب باشد که چگونه رابطه خاص با ریاض در ماه های آینده، برقرار می کند.

در این پژوهش آمده است که سران اسراییل از استمرار باقی ماندن با همان سیاست قبل با دولت آمریکا درباره این مساله احساس  اما حمایت دو حزب برای اعمال مجازات‌های جدی ضد سعودی نیازمند دارابودن قدرت در کنگره است.

این اتهام فقط توسط دمکراتها در مجلس نمایندگان جدید که اکثریت را در آن دارند، رهبری نمی شود بلکه اعضای جمهوریخواه مجلس سنا که هوادار اسراییل هستند نیز خواهان آنند مانند سناتور لیندسی گراهام که به گفته خودش مواضع خود را در زمینه حمایت از اسراییل مخفی نمی کند. 

این پژوهش اسراییلی خاطر نشان نمود که موضع دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره جنایت قتل می بایست به موضوعی تبدیل می شد که تاثیری منفی بر ریاست جمهوری اش داشته باشد چه اینکه تمام کشورها حتما نیازمند ایجاد توازن در سیاستهایشان میان منافع و ارزشها هستند اما اعطای مجوز عام به قاتل، بسیار فراتر از این موضوع است.  

 این پژوهش بیان می دارد   که ایا اسراییل می خواهد با قدرت از بن سلمان دفاع کند، که در این صورت برای مواضع اخلاقی اسراییل خطرناک می باشد لذا تل آویو نیازمند آن است که این مساله را بررسی نماید که آیا چنین دفاعی مستحق بهایی است که برای آن پرداخته خواهد شد.

بن سلمان و ترامپ؛ رابطه ای با سندی خونین

تحلیلگران پیرامون حمایت های بی پرده ترامپ از بن سلمان خارج از منافعی که صراحتا رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با عربستان تشریح کرده است؛ دو موضوع را محتمل می دانند، یک ارتباط پنهانی ترامپ و بن سلمان برای پیش برد منافع شخصی و مالی رئیس جمهور آمریکا و دیگری شرایط خاص بن سلمان است؛ ولیعهد سعودی در حال حاضر در جهان تنها مانده است و حمایت بی دریغ ترامپ از او مستلزم پرداخت هر هزینه است.

بن سلمان به خوبی می داند در شرایط حاضر ترامپ هر چه بگوید بدون چانه باید اجرا شود، اگر چه پیش از قتل خاشقچی، سعودی ثابت کرده بود که توان تحرک در مقابل زورگویی های ترامپ را ندارد، آنطور که ترامپ در تبلیغات خود پیش از انتخابات با سخیف ترین جملات عربستان را گاو شیرده توصیف می کرد تصور این موضوع که عربستان به این صفت پست تن دهد بسیار بعید بود اما عملی شد.

در شرایط حاضر و پس از قتل خاشقچی و دست داشتن بن سلمان در این فاجعه و از سوی دیگر گرفتار شدن در جنگ یمن، فرصتی طلایی برای ترامپ است تا خواسته های خود را عملی کند و مشخصا پول های سعودی را بیش از پیش در حساب های دار و دسته خود بریزد.

مثلث رژیم صهیونیستی، ترامپ و سعودی به سرکردگی بن سلمان در پشت پرده دست به هرجنایتی زده اند، از پرورش گروه های ترویستی، جنگ پراکنی در منطقه، کودتا، قتل کودکان، ربایش سران منطقه، نقض آشکار حقوق روزنامه نگاران و ... با این اوصاف حکایت آنها حکایت این مصرع از رباعی «ابوسعید ابوالخیر» است که می گوید: چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من

پربیننده ترین خبرها