مسئول روس خبر داد

خروج بیش از 30 هزار غیر نظامی سوری از مناطق اشغالی تروریست‌ها در ادلب/ جبهه النصره کمکهای بشردوستانه به سوریه را مصادره می‌کند

خروج بیش از 30 هزار غیر نظامی سوری از مناطق اشغالی تروریست‌ها در ادلب/ جبهه النصره کمکهای بشردوستانه به سوریه را مصادره می‌کند
جمعه 9 آذر 1397 - 11:16

سخنگوی مرکز مصالحه روسیه در سوریه اعلام کرد که از منطقه کاهش تنش در ادلب بیش از 30 هزار آواره سوری خارج و وارد مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شدند.

العالم- سوریه

 توافق مناطق «کاهش تنش» اواسط اردیبهشت ماه میان روسیه، ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفت و وارد فاز اجرایی شد. 

این طرح شامل پنج استان حمص، ادلب، قنیطره، درعا و ریف دمشق بود و پس از اجرای این طرح، درگیری در این مناطق کاهش یافت (+) و ارتش سوریه توانست درعا، قنیطره، ریف دمشق را آزاد کند.

مرکز مصالحه روسیه در سوریه اعلام کرد که از منطقه کاهش تنش در ادلب از مارس 2018 تا کنون بیش از 30 هزار آواره سوری خارج و وارد مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شدند.

«سرگئی پوپوف» سخنگوی این مرکز امروز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز فعالیت گذرگاه انسانی در ادلب بیش از 30 هزار نفر خارج شدند و در برهه 26 تا 28 نوامبر (5-7 آذر) نیز بیش از هزار و 500 نفر از منطقه کاهش تنش خارج شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پوپوف گزارش داد که سه نقطه فعال برای خروج از منطقه کاهش تنش از طریق گذرگاه «ابوالظهور» وجود دارد.

به گفته وی، در این نقاط، مراکزی برای ارائه خدمات غذایی وجود دارد تا آوارگان بتوانند غذا و لباس گرم به دست بیاورند.

این مسئول روس با بیان اینکه در این نقاط، مراکز پزشکی صحرایی وجود دارد، اعلام کرد که گردان نظامی پلیس به همراه آژانسهای ویژه سوریه امنیت مسیر عبور افراد را تأمین می‌کنند.

وی تصریح کرد که به خاطر جلوگیری از اقدامات تروریستی و تنش‌زا، ایست و بازرسیهایی برای خودروها و افراد وجود دارد تا حامل مواد منفجره، سلاح و مهمات نباشند.

گذرگاه ابوالظهور در شرق شهر ادلب اواخر مرداد سال جاری باز شد و اسپوتنیک اعلام کرد که  اجمالا 33848 نفر از ادلب خارج شدند که 10391 نفر زن و 16875 نفر کودک بودند.

همچنین؛ 

«دیمیتری پولانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان‌ ملل متحد اظهاراتی را درباره کمکهای بشردوستانه به سوریه مطرح کرد.

پولانسکی تأکید کرد، موضوع وارد کردن کمکهای بشردوستانه به سوریه که در چارچوب مکانیزم موقت که به موجب قطعنامه 2165 شورای امنیت صورت گرفته است، «همچنان ابهام زیادی» دارد.

شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از این مسئول روسی گزارش داد که شواهدی وجود دارد که «بخشی از کمکهای بشردوستانه که از خارج، وارد [سوریه] می‌شود توسط گروه [تروریستی] جبهه النصره در ادلب و حماه مصادره و انبار می‌شود».

وی اعلام کرد که گروههای تروریستی مسلح در مراکز ایست‌وبازرسی که در طول خط عدم درگیری واقع شده است، به صورت غیر قانونی هزینه‌هایی دریافت می‌کردند.

پولانسکی همچنین خبر داد که نهادهای موسوم به «حکومت محلی» نیز که وابسته به تروریستهاست، از کشاورزان و بازرگانان هزینه اخذ می‌کنند.

این مسئول روس درباره مکانیزم رساندن کمکهای بشردوستانه گفت که علیرغم اظهارات مکرر مبنی بر شفافیت این مکانیزم، ولی به هیچ وجه نمی‌توان درباره آن سخن گفت؛ زیرا وضعیت سوریه تحت کنترل «طرفهای سوم و شرکای موهومی است که حتی شورای امنیت تا کنون اطلاعی از هویت آنان ندارد».

معاون نماینده روسیه در سازمان‌ ملل متحد ادامه داد که دبیر کل سازمان ملل با اشاره به تخلفاتی که در گذرگاه «باب الهوی» واقع در مرزهای سوریه و ترکیه رخ داد بود، به صورت گذرا به این مشکل پرداخت، ولی تشریح این تخلفات در قالب یک گزارش، حجم واقعی این پدیده را مشخص نمی‌کند.

پولانسکی با بیان اینکه گروههای مسلط بر این گذرگاه از سمت سوریه طی سالهای 2015 و 2016 سودهای حدود ماهانه دو میلیون دلار به دست می‌آورده‌اند، خاطر نشان کرد که «دشوار است که بتوان تصور کرد سازمان ملل از این حجم گسترده اطلاعی نداشته باشد».

فارس

پربیننده ترین خبرها