کرملین: نادیده گرفتن نقش ایران در منطقه، غیرمنطقی است

کرملین: نادیده گرفتن نقش ایران در منطقه، غیرمنطقی است
سه شنبه 13 آذر 1397 - 09:51

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه با تاکید بر نقش مهم ایران در منطقه و بخصوص در سوریه، از همه طرفین شرکت کننده در توافقنامه هسته‌ای خواست تا تدابیری درجهت تشویق تهران برای باقی ماندن در چارچوب برجام بیاندیشند.

العالم- اروپا 

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل، زیر نظر وزارت خارجه این کشور تاکید کرد که مسکو جایگزینی برای توافقنامه هسته‌ای با ایران نمی‌بیند و از همه طرفین می‌خواهد تا اقداماتی را برای تشویق تهران برای باقی ماندن در این توافقنامه درنظر بگیرند.

پسکوف در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در اینباره گفت: «روسیه مانند تقریبا همه کشورها خواستار حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، ما جایگزینی برای این توافقنامه نمی بینیم. ما از همه می‌خواهیم تا تلاش کنند ایران از این توافقات خارج نشود، چرا که این اقدام عواقب بسیار منفی خواهد داشت و ما اقدام آمریکا در خارج شدن از برجام را بشدت محکوم می‌کنیم.»

برغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، روسیه به همکاری با ایران ادامه می‌دهد

وی تاکید کرد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، بر اساس ضوابط حقوق بین الملل قانونی نیست و نباید مانعی برای ادامه روابط دوجانبه و همکاری‌های تجاری-اقتصادی با تهران شود.

سخنگوی کرملین یادآور شد که روسیه خواستار روابط نزدیک و متقابل سودمند با جمهوری اسلامی است که نقش بسیار مهمی در اوضاع منطقه و در حل و فصل مسائل سوریه دارد. وی تاکید کرد: «بستن چشمان خود به روی نقش مهم ایران در منطقه، کاملا غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.»

جایگزینی برای پیمان موشکی نبوده و بهترین گزینه عدم خروج آمریکاست

پسکوف در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که هدف اصلی نشست سران روسیه و آمریکا در آرژانتین که برگزار نشد، یافتن راهی برای گفتگو درباره امکان خروج واشنگتن از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط بود.  به گفته وی، مسکو امیدوار بود که در نشست پوتین و ترامپ این موضوع بررسی شود که متاسفانه این دیدار لغو شد.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه تاکید کرد که در شرایط سیاسی کنونی، جایگزینی برای پیمان موشکی وجود ندارد و بهترین گزینه عدم خروج آمریکا از این توافقنامه است.

به گفته وی، اگر دولت آمریکا اختلاف عقیده‌ای با سخنان دونالد ترامپ درباره ضرورت گفتگو درباره توقف مسابقه تسلیحاتی نداشته باشد، مسکو از این مسئله استقبال می‌کند.   

پسکوف با یادآوری اینکه واشنگتن هنوز خروج خود از پیمان موشکی را به مسکو اعلام نکرده، افزود: «خروج از این پیمان مستلزم تبادل یادداشت‌های مناسب و تعیین زمان گفتگو در اینباره است. البته روسیه خروج واشنگتن از این توافقنامه را آغاز یک آشوب و بی‌نظمی بزرگ می‌داند.»

سخنگوی کرملین همچنین نکته جالبی درباره ولادیمیر پوتین فاش کرد. به گفته وی، رئیس جمهوری روسیه در مباحثات، چه داخلی و چه بین المللی، آنقدر حجم اطلاعاتی وسیعی داشته و خود را بصورت کارشناسانه آماده کرده و دلایل و مستندلات منطقی می‌آورد که بحث کردن با او کار بسیار دشواری است.

پربیننده ترین خبرها