توضیح بغداد درباره طرح ابتکاری رئیس‌جمهور عراق درباره سوریه

توضیح بغداد درباره طرح ابتکاری رئیس‌جمهور عراق درباره سوریه
يکشنبه 2 دی 1397 - 15:59

سخنگوی ریاست‌جمهوری عراق، خبر «الشرق الاوسط» مبنی بر طرح ابتکاری «برهم صالح» و میانجیگری او میان کردهای سوریه و دمشق را غیردقیق توصیف کرد.

العالم - عراق

ریاست‌جمهوری عراق، امروز (یکشنبه 23 دسامبر) درباره خبر منتشر شده در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، چاپ لندن مبنی بر طرح ابتکاری «برهم صالح» برای صلح میان دولت سوریه و کردهای این کشور، توضیحاتی ارائه کرد.

«لقمان الفیلی» سخنگوی ریاست‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، اعلام کرد: آنچه یکی از رسانه‌ها درباره پیشنهاد و طرح ابتکاری رئیس‌جمهور عراق درباره سوریه، منتشر کرده، دقیق نیست و برهم صالح، همواره تاکید کرده و می‌کند که باید از راهکار مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به گرداب خشونت بیهوده در کشور همسایه سوریه حمایت کرد.

وی افزود: رئیس‌جمهور عراق معتقد است که دستیابی به این هدف، نیازمند هماهنگی و حمایت کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل است و این امر مانع وارد شدن به درگیری جدیدی از مجموعه منازعات منطقه‌ای بیهوده می‌شود. رئیس‌جمهور همیشه تاکید می‌کند که عراق همواره به دنبال تقویت روابط با همسایگانش از جمله ترکیه است که با عراق منافع مشترک و روابط فرهنگی و تاریخی دارد؛ ضمن اینکه قانون اساسی ما نیز به پیروی از سیاست عدم دخالت در امور داخلی سایر کشور تاکید دارد.

الفیلی تصریح کرد که برهم صالح از تلاش‌ها برای بازگشت آرامش به سوریه حمایت می‌کند تا این کشور نیز در امنیت و ثبات با همسایگانش روابط خوب برقرار کند.

روزنامه الشرق الاوسط در خبری مدعی شده بود که برهم صالح مسئولیت میانجیگری میان کردهای سوریه و دولت این کشور را برعهده گرفته است و این میانجیگری بر پایه بازگشت پرچم رسمی سوریه و حاکمیت این کشور بر مناطق شرق فرات است.

بر اساس این گزارش، ادعا شده بود که برهم صالح مسئولیت این سناریو را برعهده گرفته تا رهبران حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از کوه‌های قندیل به سلیمانیه بیایند و از آنجا به دمشق سفر کنند تا روابط قدیمی از سر گرفته شود و ارتش و نیروهای مرزی در کلیه نقاط مرزی سوریه با ترکیه و عراق مستقر شوند و پرچم رسمی سوری و عناصر حاکمیتی آن در مناطق شرق فرات بازگردند.

الشر‌ق‌الاوسط در ادامه ادعا کرد که برخی احتمال هماهنگی مجدد میان طرفین برای اقدام مشترک علیه ترکیه همانند دو دهه پیش و به طور مشخص قیل از اخراج «عبدالله اوجالان» رهبر پ‌ک‌ک در نیمه‌های سال 1998 را طرح می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها