راه لاجورد افتتاح شد

راه لاجورد افتتاح شد
چهارشنبه 5 دی 1397 - 10:42

«راه لاجورد» که افغانستان را از مسیر ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و در نهایت از مسیر ترکیه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌کند، افتتاح شد.

العالم - آسیا

نخستن محموله راه لاجورد (لاپیس – لازولی) امروز چهارشنبه به باکو رسید ، مراسم استقبال از این محموله که شامل 9 کامیون است با حضور سفیران و نمایندگان دیپلماتیک افغانستان ،ترکیه ،گرجستان و ترکمنستان در بندر بین المللی باکو برگزار شد .

این محموله 13دسامبر ،طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری افغانستان ،وزیران راه این کشور و ترکمنستان، از شهر هرات به مقصد اروپا حرکت کرد.

'ارکان ازآرال' سفیر ترکیه در جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم گفت : دالان بین المللی حمل و نقل لاجورد (لاپیس – لازولی) برای افغانستان و دیگر کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است .

وی افزود: راه لاجورد یکی از دالان های حمل و نقل مهم است که شرایط ورود افغانستان به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

ازآرال گفت : ترکیه علاقمند برقراری صلح و ثبات در افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور است و راه لاجورد برای جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز بسیار مهم است .

خیرالله اسپلانای سفیر افغانستان در جمهوری آذربایجان، نیز از مشارکت فعال جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، ترکیه و ترکمنستان در این دالان بین المللی حمل و نقل ابراز قدردانی کرد و گفت : این مسیر توسعه خواهد یافت .

در این مراسم همچنین اعلام شد که پیوستن هند به راه لاجورد در دست بررسی است .

ترکیه برای دسترسی به آسیای مرکزی بدون حضور ایران، در جریان اجلاسی در ترکمنستان مسیر «راه لاجورد» را معرفی کرد.

«راه لاجورد» مسیر تاریخی تجارت سنگ لاجورد بدخشان است. آنکارا با تکیه بر انجمن کشورهای ترک‌زبان، با شعار اتصال این کشورها از ارومچی تا استانبول، «طرح راه لاجورد» را مطرح کرده است که در آن با اتصال بنادر ترکمن‌باشی ترکمنستان و آکتائو قزاقستان به بندر باکو، مسیر جاده‌ای ایران حذف خواهد شد.

*دور زدن ایران با راه لاجورد
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران، راه لاجورد ، برای دور زدن ایران طراحی شده است ،مسیر جدید در حالی افتتاح شده که مسیر ایران برای کامیون‌های افغانستان بسیار کوتاه‌تر است.

بهاروندگفت: کج‌ کردن مسیر کامیون‌های افغانستان زمانی مهم می‌شود که بدانیم هر کامیونی از مرز دوغارون وارد کشور شود تا از مرز بازرگان خارج شود، حداقل دو هزار دلار برای ایران درآمد دارد. البته ممکن است برای شروع، هر ماه 100 کامیون عبور کند، اما در ادامه به چند هزار کامیون خواهد رسید که با تعریف مسیر جدید، ما این درآمد چشم‌گیر را از دست می‌دهیم.

وی افزود: تحریم‌های داخلی مانند مقررات سخت و پیچیده، باعث شده کشورها مسیر کوتاه ایران را دور زده و مسیرهای جایگزینی را پیدا کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها