آنچه در حمله شامگاه سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به سوریه گذشت

آنچه در حمله شامگاه سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به سوریه گذشت
چهارشنبه 5 دی 1397 - 12:06

شامگاه گذشته شاهد آن بودیم که جنگنده های رژیم صهیونیستی چگونه با نقض حریم هوایی لبنانی به حومه دمشق حمله کردند و متقابلا سوریه نیز بر اساس نوع سلاح‌ و مناطقی که مورد تعرض قرار می‎گیرند، چگونه از تاکتیک‌ خود برای مقابله با این تجاوزات موشکی استفاده کرده است.

العالم- سوریه

شامگاه سه شنبه منابع خبری سوریه از مقابله پدافند هوایی ارتش این کشور با موشک‌های شلیک شده رژیم صهیونیستی در حومه غربی دمشق خبر دادند.

سامانه دفاع هوایی این کشور سه‌شنبه شب چند فروند موشک اس 200 به سمت موشک‌های شلیک شده رژیم صهیونیستی در ریف غربی دمشق شلیک کرد.

در همین حال، خبرگزاری سوری سانا خبر داد که سامانه دفاع هوایی سوریه تعدادی از این موشک‌ها را سرنگون کرده است.

برخی رسانه ها نیز از شنیده شدن صدای انفجارهایی در منطقه «مزه» واقع در غرب دمشق خبر دادند.
درهمین حال برخی دیگر از رسانه های محلی از هدف قرار گرفتن مقر لشکر دهم ارتش سوریه در منطقه «قطنا» در غرب دمشق خبر دادند.

از سوی دیگر رسانه های لبنانی گزارش دادند که جنگنده های صهیونیستی در ارتفاع پایین بر فراز منطقه صیدا در جنوب این کشور پرواز کردند.

برخی منابع خبری می‌گویند که بقایای موشک پدافند هوایی سوریه پس از برخورد با موشک اسرائیلی در منطقه «البقاع» لبنان فرود آمده است.

منابع اسرائیلی اعلام کرد که سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی با نام «پیکان» در بلندی‌های جولان اشغالی فعال شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که سامانه دفاعی موشکی آن، یک فروند موشک را از منطقه الخضیره شلیک کرد تا با آن موشک شلیک شده سوریه را هدف قرار دهد.

این اولین و بزرگترین تجاوز موشکی صهیونیست‌ها به سوریه، بعد از اطلاعیه مسکو مبنی بر استقرار سامانه‌های S-300 در دمشق بود.

رژیم صهیونیستی چند ماهی است که همزمان با تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ روسیه به سوریه حملات خود را به حومه فرودگاه دمشق متوقف کرده است. وزیر دفاع روسیه در تاریخ ۱۰ مهر (دوم اکتبر) در جریان نشست شورای امنیت این کشور در مسکو گفته بود که محموله‌های سامانه دفاع موشکی "اس ۳۰۰" به سوریه تحویل داده شدند.

حسین مرتضی مدیر دفتر العالم در سوریه می‌گوید که اسرائیل با حمله موشکی به حومه دمشق قصد داشت به این سوال پاسخ دهد که چرا دمشق از سلاح اس 300 که روسیه در اختیار آن قرار داده است، در تجاوزات دیشب استفاده نکرده است.

وی در تبیین اهداف رژیم صهیونیستی از حمله به حومه دمشق تاکید کرد که احساس ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از موشک های اس 300 و مجبور کردن دمشق به استفاده از آن باعث می شود که به مناطق مختلف سوریه حمله کند.

حسین مرتضی افزود: اسرائیل می‎خواهد با اینگونه حملاتش، نوع واکنش پدافندی سامانه دفاعی موشکی سوریه را بشناسد و علاوه بر آن، توان دفاعی موشکی آن را کاهش دهد.

مدیر دفتر العالم در سوریه گفت: دیشب شاهد آن بودیم که جنگنده های رژیم صهیونیستی چگونه با نقض حریم هوایی لبنانی به حومه دمشق حمله کردند و متقابلا سوریه نیز بر اساس نوع سلاح‌ و مناطقی که مورد تعرض قرار می‎گیرند، چگونه از تاکتیک‌ خود برای مقابله با این تجاوزات موشکی استفاده کرده است.

سانا: حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ریف دمشق خسارت جانی نداشت

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی، پدافند هوایی ارتش سوریه تعداد زیادی از موشک هایی را که جنگنده های رژیم صهیونیستی از فراز اراضی لبنان به ریف دمشق شلیک کردند، منهدم کرد.
این منبع نظامی که نامش ذکر نشده است، افزود: در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ریف دمشق یک انبار مهمات خسارت دیده و سه سرباز نیز زخمی شدند.
ازسوی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که پدافند هوایی ارتش این رژیم موشک سوری را که به سوی جنگنده های صهیونیستی شلیک شده بود هدف قرار داده و منهدم کرده است.
درهمین حال رسانه های لبنانی گزارش دادند که جنگنده های صهیونیستی در ارتفاع پایین بر فراز منطقه صیدا در جنوب این کشور پرواز کردند.
پدافند هوایی ارتش سوریه 29 نوامبر گذشته نیز حمله هوایی صهیونیست ها به منطقه کسوه واقع در ریف دمشق را ناکام گذاشته بود.

روزنامه‌های الثوره و البعث سوریه در خبری مشابه به نقل از یک منبع نظامی سوری هم خبر دادند: پدافند هوایی سوریه به حملات جنگنده‌های اسرائیلی که در حریم هوایی لبنان حضور داشتند واکنش نشان داده و اکثر موشک‌های شلیک‌شده را منهدم کرده‌اند.

در این حال ارتش رژیم صهیونیستی در صفحه رسمی خود در توییتر مدعی شد سیستم‌های پدافندی اسرائیل برای واکنش به موشک‌های زمین به هوای سوری فعال شده‌اند.

منابع مخالف دولت بشار اسد هم اعلام کردند: موشک‌های اسرائیلی از داخل حریم هوایی لبنان شلیک شدند و مناطقی در ریف غربی و جنوب غربی دمشق را مورد هدف قرار دادند.

ارتش سوریه : دمشق در آرامش به سر می برد

ارتش سوریه در اطلاعیه با بیان اینکه اوضاع در شهر دمشق به حالت عادی بازگشته است اعلام کرد : سامانه پدافند هوایی ارتش با واکنش به موقع ، موشکهای دشمن را رهگیری و بیشتر آنها را منهدم کرد.
در این بیانیه آمده است : شلیک موشک ها به خاک سوریه از جنگنده های صهیونیستی که حریم هوایی لبنان را نقص کردند صورت گرفته است .

پربیننده ترین خبرها