یک خبر چند خط تحلیل؛

بازسازی سوریه با عربستان چرا

بازسازی سوریه با عربستان چرا
سه شنبه 4 دی 1397 - 18:11

العالم _ سوریه

خبر:

  • ترامپ اعلام کرد جایگزین آمریکا در بازسازی سوریه، عربستان سعودی است.


تحلیل:

  • در حالی که ترامپ جایگزین سیاسی و نظامی کشورش پس از خروج از سوریه را ترکیه معرفی کرده بود حالا از جانشین اقتصادی خود در سوریه سخن می گوید و عربستان را گزینه این مساله معرفی کرده است این درحالی است که نه حضور آمریکا در سوریه با دعوت یا مجوز سوریه بود و نه تعیین جانشین از ناحیه ترامپ وجهی قانونی دارد.
  • به نطر می رسد ترامپ حتی اگر نیروهایش را از سوریه خالی کند نمی تواند دلش را نسبت به این عدم حضور راضی کند (به ویژه که با این اقدام بسیاری او را شکست خورده در مقابل ایران و روسیه معرفی کردند) و همچنان خود را پلیس منطقه و البته سوریه می داند. لذاست که بزعم خود در قالب گونه ای تقسیم کار نیابتی میان ترکیه و سعودی امور سیاسی و نظامی را متوجه ترک ها کرده و مقوله اقتصادی را متوجه سعودی ها.
  • دراین تقسیم کار آمریکایی می توان ردپایی از قتل خاشقچی توسط بن سلمان و البته کوتاه آمدن ترک ها در میانه راه در خصوص به نتیجه نهایی رسیدن آن، سراغی جدی گرفت.
  • ​​​​​​​ترامپ البته با این تفویض امر به بن سلمان در پی ترمیم چهره مخدوش شده او در ماجرای قتل خاشقچی است و در عین حال بر آن است تا با تقدیم امتیازی این چنین اساسی به ترک ها از عدم سقوط احتمالی آنان در دامان روسیه اطمینان جدی حاصل کند.

پربیننده ترین خبرها