اولین کاروان تجاری امارات با گذر از سوریه وارد لبنان شد

اولین کاروان تجاری امارات با گذر از سوریه وارد لبنان شد
چهارشنبه 5 دی 1397 - 12:42

روزنامه البیان امارات گزارش داد: نخستین گروه از کامیون های حامل کالاهای اماراتی با استفاده از گذرگاه مرزی جابر - نصیب بین اردن و سوریه و عبور از خاک سوریه وارد لبنان شد.

العالم- لبنان

این روزنامه اماراتی افزود: سه دستگاه کامیون حامل کالاهای خشک و یخ زده همانند وسایل الکترونیکی، شکلات و مواد غذایی و خودرو از بندر «جبل علی» و منطقه آزاد امارات به سمت گذرگاه مرزی جابر - نصیب در مرزهای سوریه و اردن حرکت کردند.
این گذرگاه از سمت اردن به سوریه، جابر - نصیب و از سمت سوریه به اردن، نصیب - جابر نامیده می شود.
براساس این گزارش این کاروان تجاری از خاک عربستان و سپس اردن عبور کرده و از گذرگاه مرزی جابر در مرزها اردن و سوریه وارد خاک سوریه و از طریق این کشور وارد لبنان شد.
طبق این گزارش این کامیون ها در راه بازگشت به دبی، میوه و سبزیجات حمل می کنند.
این سفر در شرایط کنونی شش روز به طول می انجامد در حالی که در زمان درگیری ها در سوریه 24 روز به طول می انجامید.
روزنامه البیان امارات گزارش داد که بندر دبی سعی در ایجاد یک گذرگاه تجاری به طول 2500 کیلومتر میان منطقه آزاد دبی و گذرگاه مرزی جابر - نصیب برای تسهیل عبور و مرورهای تجاری و فعالسازی هرچه بیشتر این محور دارد.
گذرگاه مرزی نصیب نقطه راهبردی مهمی است که روزانه بیش از 350 کامیون از آن عبور کرده و این گذرگاه سوریه، لبنان، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به یکدیگر و نیز حوزه خلیج فارس را به دریای مدیترانه و قاره اروپا پیوند می زند.
این گذرگاه راهبردی پس از توافق دولت سوریه و اردن در 15 اکتبر (23 مهر ماه) پس از سه سال بسته بودن به دلیل اشغال این مناطق مرزی توسط گروه های تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای عربی ، غربی و رژیم صهیونیستی حاضر در سوریه، بازگشایی شد.
پیش از آغاز بحران در سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
آزادسازی گذرگاه نصیب - جابر ضمن اینکه می ‌تواند سبب ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شود به لحاظ انسانی نیز اهمیت برجسته‌ای دارد، زیرا صدها هزار آواره سوری در اردن و در کمپ‌های آوارگان مستقر هستند و می توانند از این معبر به کشورشان بازگردند.

پربیننده ترین خبرها