عقب نشینی آمریکا؛ آلمان هم نیروهایش را از افغانستان خارج می کند

عقب نشینی آمریکا؛ آلمان هم نیروهایش را از افغانستان خارج می کند
دوشنبه 10 دی 1397 - 12:58

تلویزیون "دویچ شوله" آلمان روز دوشنبه گزارش داد که با وجود تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برلین نیز نیروهای خود را این کشور خارج می کند.

العالم ـ اروپا

وی که بازرس ویژه ارتش آلمان در سال های 2000 تا 2002 بود در این خصوص افزود: از آنجایی که نیروهای آلمان از این پس حامی خود را در افغانستان از دست خواهند داد و هیچ ضمانتی برای بقای آنها از افغانستان وجود ندارد، دولت آلمان ترجیح می دهد این نیروها را بیش از این در افغانستان نگه ندارد.
'نیل آنِن'یک مقام وزارت خارجه آلمان نیز در گفت وگو با روزنامه 'تاگ اشپیگل' این کشور گفت که خروج عمده نیروهای آمریکا از افغانستان عواقب زیادی در پی دارد، بنابراین آلمان دیگر ضرورتی نمی بیند تا قبل از اقدام عملی آمریکا، نیروهای خود را در آن کشور حفظ کند یعنی نیروهایش را زودتر از آمریکا خارج می کند.
وی با انتقاد از این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، وی را شریک غیرقابل اعتمادی برای ادامه ماموریت های جمعی توصیف کرد و گفت: 'متاسفانه تاکنون هیچ اطلاعات موثقی از سوی آمریکا دریافت نکردیم، به همین دلیل معتقدیم که آمریکا هیچ ارزشی برای همکاری های نزدیک با همپیمانان خود قائل نیست، لذا چاره ای نداریم تا با دولت افغانستان برای خروج نیروهای خود از آن کشور گفت وگو کنیم'.
'نوربرت روتگِن' رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان نیز از تحولات در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که آمریکا به عنوان ژاندارم جهان با عقب نشینی از ماموریت های بین المللی خود، جهان را به مکانی ناامن و بی ثبات تبدیل می کند.
وی در گفت وگو با شبکه تلویزیون 'اِی آر دی' کشورش گفت که این اقدام آمریکا بیش از هر چیز به موضوع نظم جهانی، ثبات، توازن قدرت و دیپلماسی مربوط می شود.
براساس این گزارش، حتی مخالفان دولت آلمان نیز در پارلمان این کشور به سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا شدیدا انتقاد کردند و خواستار تعیین تکلیف دولت شان با سیاست های آمریکا در این خصوص خروج نیروها از افغانستان و تنظیم مناسبات با آمریکا شدند.
به گزارش رویترز از فرانکفورت، 'خانم اورزولا فوندِر لایِن' وزیر دفاع آلمان نیز جمعه گذشته با صدور بیانیه ای خواستار شفافیت آمریکا بعد از استعفای ناگهانی جیمز متیس وزیر دفاع آن کشور شد.
وی در این بیانیه با اشاره به آنچه که از آن به عنوان نقش برجسته امریکا در ساختار امنیت جهانی نام برد، افزود ، برای همگان بسیار مهم است که بدانند این کشور در باره طرح ها و برنامه های امنیتی آینده خود چگونه شفاف سازی می کند.
به گزارش ایرنا، چهارشنبه گذشته بود که این وزیر آلمانی در سفری به افغانستان از پایگاه نیروهای آلمانی در مزار شریف بازدید کرد.
وزارت دفاع آلمان حتی به تازگی در ترسیم راهبرد امنیتی خود در افغانستان، استفاده از پهپادهای رژیم صهیونیستی در افغانستان را تا سال 2020 تمدید کرده بود.
هایکو ماس وزیر خارجه این کشور بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته بود که این تصمیم ترامپ یک سورپرایز است.
وی تاکید کرد که این خطر وجود دارد که این تصمیم ترامپ به مبارزه با داعش لطمه بزند و دستاوردهای گذشته را نیز به خطر اندازد.
آلمان دارای یک هزار 100 نیرو در افغانستان است که عمدتا در پایگاهی در شمال آن کشور در شهر مزار شریف مستقر هستند و به آموزش نیروهای افغان، عملیات شناسایی و گشت زنی و پشتیبانی از نیروهای افغانستان می پردازند.

پربیننده ترین خبرها