ادامه اعتراض‌ها در سودان و دعوت رئیس‌جمهور از معارضان برای گفت‌وگو

ادامه اعتراض‌ها در سودان و دعوت رئیس‌جمهور از معارضان برای گفت‌وگو
سه شنبه 11 دی 1397 - 10:48

هم‌زمان با مقابله دولت سودان با تظاهرات و اعتراض‌ها، رئیس جمهور این کشور از معارضان برای گفت‌وگو دعوت کرد.

العالم- سودان

منابع خبری در سودان گزارش کردند که نیروهای امنیتی این کشور با تظاهرات و اعتراض‌های روز دوشنبه (دیروز) در خارطوم و دیگر شهرهای سودان مقابله کردند.

معترضان روز دوشنبه (دیروز) بنا به درخواست انجمن مشاغل حرفه‌ای این کشور تظاهرات کرده و با راهپیمایی به سمت کاخ ریاست‌جمهوری، برکناری «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت را خواستار شدند.

طی دو هفته گذشته این دومین تظاهرات در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری بود.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش کرد که پلیس سودان تعدادی از معترضان از جمله «زینب الصادق المهدی» عضو دفتر سیاسی حزب «الأمه» را بازداشت کرد.

کمیته مرکزی پزشکان نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی سودان برای سرکوب معترضان از گلوله جنگی استفاده کرده‌اند.

در بیانیه این کمیته ادعا شده است که دولت همچنین به استفاده از نیروهای غیرنظامی در کنار نیروهای امنیتی، پلیس، ارتش و دفاع مردمی جهت سرکوب تظاهرات‌ها روی آورده است.

تظاهرات در سودان در اعتراض به گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله نان و اوضاع بد معیشتی از دو هفته پیش در شهر عطبره (شمال شرقی خارطوم) آغاز شده و به سرعت به ۱۵ ایالت دیگر از مجموع ۱۸ ایالت سودان، گسترش یافت.

دولت سودان اذعان کرده که تا کنون در این تظاهرات‌ها ۱۹ نفر کشته شده‌اند اما سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرده است.

دعوت البشیر از معارضان برای گفت‌وگو

رئیس‌جمهور سودان روز دوشنبه (دیروز) هم‌زمان با اعتراضات دیروز، در سخنانی به مناسبت شصت‌وسومین سالروز استقلال سودان، گروه‌های سیاسی و حزبی را به تعامل مثبت با بحران اقتصادی کنونی فراخواند.

البشیر گفت که دولت درد و رنج و مشکلات کشور را درک می‌کند اما به عبور از این مرحله دشوار و گذرا نزدیک شده است.

البشیر همچنین گروه‌های معارض را به گفت‌وگو و آمادگی جدی برای مشارکت در انتخابات آتی دعوت و همچنین دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره حوادث اخیر در کشور را صادر کرد.

در همین ارتباط «موسی فکی» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا نیز گفت که با نگرانی شدید تحولات سیاسی سودان را دنبال می‌کند.

فکی همه طرف‌های سودان را به خویشتنداری فراخواند و گفت که این مرحله آزمونی برای سودان است.

پربیننده ترین خبرها