توجیه آل سعود برای تخریب آثار اسلامی

توجیه آل سعود برای تخریب آثار اسلامی
چهارشنبه 1 آذر 1391 - 06:37

رژيم آل سعود همچنان به دنبال راهکارهايي براي توجيه تخريب آثار اسلامي دوران پيامبر (ص) است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آل سعود تصمیم دارد چاه تاريخي "طوى" را به بهانه توسعه حرم مكه، از بين ببرد.

رژيم آل سعود كه خود را خادم حرمين شريفين مي نامد، با تشكيل كميته مهندسي و شرعي، به دنبال راهي براي توجيه تخريب و از بين بردن چاه تاريخي طوى است.

مهندس " عباس قطان " در گفت و گو با روزنامه سعودی الشرق در اين زمينه اظهار داشت: توسعه حرم مكي، چاه طوى واقع در منطقه جرول در منطقه مكه مكرمه را نيز دربر مي گيرد؛ و قرار است تخریب اين چاه در مرحله چهارم توسعه حرم مكي، توسط کمیته ای بررسي شود.

این درحالی است که چاه طوى از اماكن تاريخي مكه به شمار مي رود؛  بر اساس روایتها، پيامبر اكرم (ص) در جریان فتح تاريخي مکه و آزاد سازی آن از دست کفار، كنار اين چاه اتراق كرد و شب را به صبح رساند و پس از نوشيدن آب از اين چاه و غسل با آب آن، وارد مکه شد.

اين در حالي است كه شيخ " طلال الحساني " شهردار منطقه " الجرول و التيسير " تاكيد كرد آفريقايي ها و مغربي هاي مسلمان كه مالكي مذهب هستند، در اقتدا به سيره رسول اكرم (ص)، پيش از ورود به مكه با آب اين چاه غسل مي كنند.

الحساني اذعان كرد كه هیأت امر به معروف و نهي از منكر - كه به سركوب اعتقادات ديگر مذاهب مسلمان شهره است - اين چاه را مسدود كرده و با ايجاد دري آهنين در مسير ورودي آن، از رسيدن حجاج به اين چاه و غسل از آب آن جلوگيري مي كند؛ آنها همچنین برای جلوگیری از استفاده مسلمانان از این چاه، مدعی شده اند که آب این چاه سالم نیست.

از سوی دیگر، رژيم آل سعود قصد دارد به بهانه توسعه محل طواف در مسجد الحرام، حرم قديمي و تاريخي اين مکان مقدس را ويران كند.

تخریب آثار اسلامی به بهانه توسعه مسجدالحرام

روزنامه الحيات در اینباره نوشت: در پي اعلام برنامه توسعه محل طواف مسجد الحرام، اختلاف ميان طرفداران اين طرح و مخالفان آن شدت گرفت؛ زيرا مخالفان اين طرح مي دانند كه اجراي اين طرح به مثابه تخريب و زوال برخي آثار تاريخي خواهد بود.

" محمد الخزيم " معاون مدير كل امور مسجد الحرام ديروز با انتشار بيانيه اي برای توجیه تخریب آثار اسلامی، اعلام كرد: توسعه طوافگاه مسجد الحرام، زمينه را براي زيارت 150 هزار زائر در ساعت فراهم مي كند.

وي تاكيد كرد كه اجراي اين طرح سه سال طول خواهد کشید، و تدابير لازم براي عدم مزاحمت ساخت و سازها براي زائران انديشيده شده است.

آثار اسلامی اگر مانع باشند تخریب می شوند

" محمد ادريس " سرپرست موسسه پژوهشي موسوم به خادم الحرمين الشريفين گفت: آثار قديمي و تاريخي بر اساس جايگاه و ارزش معنوي و اهميتي كه دارند يا حفظ خواهند شد، يا در صورتي كه مانعي بر سر راه توسعه باشند تخریب می شوند؛ زيرا هيچ راه حلي جز برچيدن آن ها وجود ندارد.

" سامي عنقاوي " استاد معماري و بنيانگذار مركز پژوهش هاي حج، با انتقاد از عملكرد موسسه پژوهشي خادم الحرمين تأکید کرد: متاسفانه استادان اين موسسه، عمق مساله را درك نمي كنند، آن ها مصوبه را صادر مي كنند، و بعد از تصويب به بررسي آن مي پردازند.



پربیننده ترین خبرها