سازمان ملل از سرکوب جدید روهینگیایی ها ابراز نگرانی کرد

سازمان ملل از سرکوب جدید روهینگیایی ها ابراز نگرانی کرد
سه شنبه 25 دی 1397 - 08:52

سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از دور جدید سرکوب های نظامی علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار خواست تا هرچه سریعتر دسترسی های آزاد و بدون محدودیت را به منظور ارسال اقدامات بشردوستانه به این منطقه برای اقلیت مسلمان روهینگیا فراهم کند.

العالم - آسیا

به گزارش تارنمای سازمان ملل، درگیری ها و سرکوب نیروهای نظامی علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمارسبب بروز بحران انسانی دراین منطقه شده است.

نظامیان و بودائیان افراطی در سال گذشته با سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا سبب کشتار هزاران تن و آواره شدن دستکم 750 هزار مسلمان در بنگلادش شدند.

پیشترمنابع خبری گزارش دادند: در حالی که آتش بس ارتش میانمار علیه اقلیت های قومی این کشور از نخستین روز سال جدید میلادی آغاز شده اما راخین در این آتش بس جایی نداشته و سرکوب و کشتار مسلمانان روهینگیا در این ایالت همچنان ادامه دارد.

ارتش میانمار که از سوی سازمان ملل متحد عامل نسل کشی اقلیت مسلمان روهینگیا شناخته شده، پیشتر اعلام کرد؛ آتش بس چهار ماهه در جنگ علیه اقلیت های قومی که آنها را شورشی می داند، از اول سال 2019 در شمال این کشور به اجرا می گذارد.

ارتش میانمار در روزهای پایانی سال جاری در بیانیه ای اعلام کرد: عملیات نظامی در مناطق شمال و شرق کشور علیه اقلیت های شورشی از ابتدای سال آینده تا 30 آوریل 2019 (اردیبهشت 98) متوقف می شود.

اما نظامیان میانمار هفته گذشته اعلام کرد تعدادی از شبه نظامیان وابسته به گروه ارتش آزاد روهینگیا'آرکان' به 4 ایستگاه مرزی حمله کرده و 13 پلیس مرزی را کشته اند.

ارتش میانمار از آن زمان تاکنون حملات خود را علیه روهینگیایی ها دوباره از سر گرفته است.

رئیس جمهوری میانمار هفته جاری از نظامیان میانمار خواست تا شورشیان آرکان را از بین ببرند.
براساس گزارش سازمان ملل این درگیری های جدید تاکنون سبب آواره شدن 5 هزار تن دیگر از مسلمانان روهینگیا شده است.

'پیرپرون 'یکی از سخنگویان سازمان ملل اعلام کرد این سازمان بشدت نگران عدم دسترسی به روستاهای محل اقامت روهینگیایی ها در ایالت راخین است زیرا هزاران مسلمان از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون در این منطقه درپی شروع درگیری ها خانه های خود را رها و از مهلکه فرار کرده اند.

وی تاکید کرد سازمان ملل از دولت میانمار خواسته است تا مجوزهای لازم برای ارائه کمک های بشردوستانه به مسلمانان روهینگیا ارائه شود.

این درحالی است که وزارت امور خارجه میانمار اعلام کرده که بسته شدن دسترسی ها به این ایالت به دلیل مسائل امنیتی بوده و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها