منبع کُرد: نیروهای آمریکا تا پایان ژانویه از سوریه خارج می‌شوند

منبع کُرد: نیروهای آمریکا تا پایان ژانویه از سوریه خارج می‌شوند
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 10:21

يك منبع نزدیک به «یگانهای مدافع خلق کُرد» می‌گوید که قرار است یگانهای ویژه آمریکا با تجهیزات نظامی خود از پایگاههای کوبانی و رمیلان در سوریه خارج شوند.

العالم- سوریه

یک منبع نزدیک به «یگانهای مدافع خلق کُرد» (YPG) اظهاراتی درباره خروج نیروهای آمریکایی و ایجاد «منطقه امن» در سوریه مطرح کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری «باسنیوز» گفت: «یگانهای ویژه آمریکا با تجهیزات نظامی خود از پایگاههای کوبانی و رمیلان خارج خواهند شد».

پایگاه کوبانی در استان حلب واقع در شمال سوریه و رمیلان در استان الحسکه واقع در شمال شرق این کشور قرار دارد.

منبع مذکور تأکید کرد که نیروهای آمریکایی پس از خروج از پایگاههای مذکور تا پایان ماه جاری، عازم منطقه کردستان عراق خواهند شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 19 دسامبر سال 2018 اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، ولی جدول زمانی برای این اقدام اعلام نکرد.

این منبع درباره منطقه موسوم به امنکه آمریکا و ترکیه در پی ایجاد آن در سوریه هستند، گفت: «نقش ترکیه در این منطقه فعال خواهد شد و فشارهایی به طرف ترکیه‌ای و یگانهای کُرد از سوی آمریکا وارد می‌شود تا بر سر آن (منطقه امن) به توافق برسند».

وی با بیان اینکه آمریکا در تلاش است مذاکرات بین «حزب اتحاد دموکراتیک» کُرد ( PYD) با دولت سوریه را بر هم بزند، گفت: «حملاتی که نیروهای ویژه آمریکا را در این مرحله هدف قرار می‌دهد، اهداف سیاسی دارد از جمله مساعد کردن وضعیت برای انجام یک طرح معین در شرق فرات».

این منبع اما هیچ توضیحی درباره این طرح ارائه نکرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قصد دارد چهارشنبه عازم مسکو شود تا طرح منطقه امن در شمال سوریه را بررسی کند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا شنبه هفته جاری مدعی شد که واشنگتن و آنکارا برای دور کردن نیروهای مدافع خلق کُرد از ترکیه طرحی دارند.

ترکیه یگانهای کُرد را یک «گروه تروریستی» می‌داند که وابسته به «حزب کارگران کردستان» (PKK) است.

ترکیه در تلاش است که خواهان منطقه امنی به طول ۳۲ کیلومتر در شمال سوریه و در مناطق مرزی مشترک ایجاد کند.

کُردهای سوریه طی سال‌های گذشته در قالب متحد آمریکا در شرق سوریه فعالیت داشته‌اند و خروج نظامیان آمریکا از سوریه کُردها را در برابر ترکیه و حضور نظامی‌اش در مزرهای شمالی سوریه قرار داده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به منظور جبران بخشی از شکست گروه‌های مسلح وابسته به این دو کشور در سوریه است.

پربیننده ترین خبرها