دولت آمریکا بار دیگر در خطر بحران تعطیلی/ مذاکرات کنگره به بن‌بست رسید

دولت آمریکا بار دیگر در خطر بحران تعطیلی/ مذاکرات کنگره به بن‌بست رسید
دوشنبه 22 بهمن 1397 - 17:27

مذاکرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی دوباره دولت فدرال بدون رسیدن به توافق متوقف شد.

العالم ـ آمریکا

اختلافات دولت فدرال با کنگره که پیش از این منجر به طولانی ترین دوره تعطیلی دولت آمریکا شده بود، بر سر اصرار دونالد ترامپ، رئیس جمهور، برای تصویب بودجه ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک بوده که اختلاف بر سر این موضوع همچنان دارد.

در این دوره تعطیلی دولت فدرال ۳۵ روز طول کشید که موضوعی بی سابقه در آمریکا بوده است.

بنابر خبرهای منتشر شده، این بار مذاکره‌کنندگان امیدوار بودند قبل از روز دوشنبه/ ۲۲ بهمن/ ۱۱ فوریه، به توافق برسند تا کنگره بتواند تا روز جمعه که بودجه فدرال ماه قبل تمام می‌شود، توافق را تصویب کند. اما چنین توافقی به دست نیامده است.

دموکرات‌ها که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند با بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی مکزیک موافقت نمی‌کنند.

بنابر گزارش نیویورک تایمز بن‌بست فعلی در مذاکرات همچنین به این دلیل است که دموکرات‌ها خواهان تعیین سقف برای تعداد تخت‌‌ها در مراکز بازداشت پناهجویان شده‌اند.

آنها می‌گویند ماموران اداره مهاجرت باید تنها روی پناهجویانی تمرکز کنند که سابقه کیفری دارند، نه کسانی که بیش از دوره ویزای خود در آمریکا مانده‌اند.

در این مذاکرات همچنین اختصاص بودجه‌ای بین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا دو میلیارد دلار برای دیوار مرزی پیشنهادی ترامپ مطرح شده که با بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری درخواستی او اختلاف زیادی دارد.

سناتو ریچارد شلبی، از مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری‌خواه، روز یکشنبه گفته بود که مطمئن نیست مذاکرات به جایی که باید، برسد، "چشم‌انداز تعطیلی همچنان وجود دارد."

روز ۲۵ ژانویه و بعد از یک دوره طولانی تعطیلی دولت فدرال، دونالد ترامپ با اختصاص بودجه برای مدت سه هفته موافقت کرد تا تعطیلی موقتا پایان یابد و کنگره بتواند برای رسیدن به توافق کار خود را ادامه دهد.

در دوران تعطیلی دولت، کار کنگره آمریکا متشکل از مجلس نمایندگان و سنا هم متوقف می‌شود.

پربیننده ترین خبرها