مقام‌های آلمان، فرانسه و انگلیس:

نشست لهستان «یک موضوع فرعی و مضر» است

نشست لهستان «یک موضوع فرعی و مضر» است
چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 16:07

مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس ضمن مضر خواندن نشست ضد ایرانی لهستان تاکید کردند که وزیر خارجه آمریکا این نشست را بدون مشورت یا توجه به نظرات «شرکای سنتی آمریکا»پیش برده است.

العالم - اروپا

سه مقام فرانسوی، آلمانی و انگلیسی که نخواستند نامشان فاش شود، نشست لهستان را «یک موضوع فرعی و مضر» خواندند و از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال ایران و همچنین خروج واشنگتن از سوریه به شدت انتقاد کردند.

یک مقام اروپایی که در سازمان ملل کار می‌کند، درباره تصمیم آمریکا برای برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان به پایگاه اماراتی «نشنال» گفت: «این تصمیمات مجموعه‌ای از تصمیمات هرج و مرج‌آمیزی است که به صورت تصادفی اتخاذ شده است».

وی ادامه داد: «آمریکا یک نشست با لهستانی‌ها برگزار کرد و تصمیم گرفت که یک نشست در سطح وزرای خارجه برگزار کند. آنها از هیچ کس دیگری سوال نکردند که آیا آنها هم در این نشست حاضر می‌شوند. این یک نمونه کلاسیک از عدم سنجیدن آغاز تا پایان کارها است».

این مقام اروپایی با انتقاد از مواضع آمریکا در قبال لهستان افزود: «اینکه ما در این موضوع (نشست لهستان) کنار گذاشته شدیم، موضوع قابل ملاحظه و مهمی است. ما صحبت‌های طولانی با آمریکا داشتیم و تاکید کردیم که این طرح (طرح برای برگزاری نشست علیه ایران در لهستان) اساسا طرح نیست. آمریکا طرحی برای فشار حداکثری (علیه ایران) داشت که ما با آن موافق نبودیم و به منافع امنیتی ما جداً پرداخته نشد».

مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به این رسانه اماراتی گفتند علیرغم اینکه آنها با آمریکا درباره لزوم محدود کردن برنامه موشک بالستیک ایران اتفاق نظر دارند، اما معتقدند که چنین کاری را می‌توان تنها با ابتکارهایی جدید انجام داد نه اینکه واشنگتن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متوسل شود.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: «موضع آنها نامنسجم است. آنها از توافق (برجام) خارج شدند اما می‌خواهند از چیزی که وابسته به آن است، برای رسیدن به چیزی که در قبال برنامه موشکی (ایران) می‌خواهند، استفاده کنند. بدین نحو کارها پیش نمی‌روند».

یکی دیگر از مقام‌های اروپایی از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه به شدت انتقاد کرد و مدعی شد: «سوریه، یک جایزه بزرگ برای ایران است، جاهای دیگر را فراموش کنید. صادقانه بگویم که تصمیم آمریکا زیان‌آور بود».

وی افزود: « ما با ایران به منزله یک مشکلی که به مدتی طولانی وجود داشته، رفتار می‌کنیم و این موضع برای زمانی طولانی ادامه خواهد داشت».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها