تحلیل روز/

نشست ورشو و مثلث ناتوی عربی، معامله قرن و هجمه علیه ایران (بخش دوم)

نشست ورشو و مثلث ناتوی عربی، معامله قرن و هجمه علیه ایران (بخش دوم)
سه شنبه 30 بهمن 1397 - 11:39

آمریکا برای اجرای طرح خود موسوم به ناتوی عربی یا ناتوی مدیترانه یا "ام ای اس آ" بر طرح ها و روش های مختلفی تکیه کرده است.

العالم - آمریکا

نخستین روش آمریکا؛ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

می توان گفت تنها دستاورد نشست ورشو برای آمریکا؛ علنی کردن فرایند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است.

عکس دسته جمعی وزرای خارجه کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و بحرین در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در واقع جهش بی سابقه ای در راستای نمایش عادی سازی روابط برای جهانیان و زمینه سازی برای تبلیغ فرایند عادی سازی در میان کشورهای عربی بود که هم اکنون نیز شاهد اقدامات بررسی شده و از پیش تعیین شده ای برای جا انداختن این مطلب است که عادی سازی روابط با اسرائیل؛ حتمی بوده و باید آن را پذیرفت.

عکس انداختن با نتانیاهو تنها دستاورد این نشست نبود بلکه زمینه ای برای اظهارات بعدی وزرای خارجه عرب اعم از خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین یا عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و کسانی بود که ایران را در تیررس خود قرار داده و ایران را خطر واقعی دانستند نه رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین را.

در اینجا می توان به ارتباط حذف مساله فلسطین و مجبورکردن گروههای فلسطینی و هم چنین تشکیلات خودگردان فلسطین به پذیرش معامله ترامپ اشاره کرد که بعدها مشخص شد مبتنی برلغو حقوق اساسی ملت فلسطین از حق بازگشت تا قدس است.

لغو مساله فلسطین از طریق معامله ترامپ؛ ماموریت امریکا و هم پیمانان عرب آنان را در هدف قرار دادن ایران به عنوان حامی اول مقاومت فلسطین ،بسیار آسان و راحت خواهد کرد.

زیرا دولت آمریکا معتقد است به انزوا کشاندن مقاومت فلسطین از طریق معامله ترامپ که متشکل از بندهای اقتصادی به ویژه برای نوارغزه است، هرگونه فعالیت ایران در راستای حمایت از مقاومت را نقض نتایج این توافق می داند توافقی که در سطح بین الملل نیز به عنوان توافقی بین المللی تبلیغ شد.

دومین روش آمریکا،انتقال به مرحله تعرض مستقیم به ایران است

این هدف گیری؛ بانک اهدافی در داخل و خارج از ایران دارد،از این رو جنبش های مقاومت و به ویژه حزب الله از جمله اهدافی است که دولت امریکا و اعراب برروی آن برنامه ریزی کرده و این حمله از ماهها پیش در همه سطوح آغاز شده است.

افزون برآن، آمریکا در صدد هدف گیری منافع ایران در خارج به ویژه روابط اقتصادی تهران با کشورهای غربی به ویژه اروپایی است که البته در نشست ورشو نیز خود را به خوبی نشان داد و دعوت مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا از کشورهای اروپایی برای خروج از توافق هسته ای ایران و تکرار دعوتش در نشست امنیتی مونیخ و در خواست از آنان برای عدم تضعیف اقدامات امریکا در تحریم ایران از جمله آنهاست.

از همین رو به گفته آمریکا و نتانیاهو؛ در صورت ناکامی طرح هدف قرار دادن منافع ایران در خارج، سناریوی تعرض مستقیم به ایران بر روی میز قرار می گیرد اما این طرح، خطرات زیادی دارد و به نظر می رسد افسران ارشد دولت ترامپ به خوبی آن را درک می کنند افزون برآن، می توان به مخالفت کنگره با تعرض به ایران نیز اشاره کرد.

در این صورت امکان دارد واشنگتن هم پیمانان عرب خود را به جنگ با ایران وارد کند که می توان نتیجه آن را پیش بینی کرد، به ویژه که این هم پیمانان ناکامی خود را در میادین نظامی مانند یمن که به قدرتمندی ایران نمی رسد، ثابت کرده اند.

و صرف نظر از مطالب مذکور، مخالفت اروپا با سیاست های تحریمی آمریکا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه که با بحران جدید گروه ویشه گراد و نتانیاهو که پس از اظهارات اخیر وی علیه لهستان و نژاد پرستانه توصیف کردن این گروه به وقوع پیوست، اخباری از افزایش تنش میان اروپائی ها و رژیم صهیونیستی گزارش شده است .

با توجه به مسائل مذکور، می توان گفت طبیعی است واشنگتن و هم پیمانان عرب این کشور ، طرح های خود را به اتمام برسانند اما اصرار براتمام طرح ها در صورت ناکامی، دارای تبعات منفی بیشتری است.

حسين الموسوي

کنفرانس ورشو بین ناتوی عربی، معاملۀ قرن و زیر فشار گذاشتن ایران (بخش اول)

پربیننده ترین خبرها