لبنان: برخی کشورهای بزرگ مانع بازگشت آوارگان سوریه می‌شوند

لبنان: برخی کشورهای بزرگ مانع بازگشت آوارگان سوریه می‌شوند
چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 16:21

رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد، روند بازگشت آوارگان سوری نباید به راه حل سیاسی این کشور پیوند زده شود اما مواضع برخی کشورهای بزرگ و سنگ‌اندازی آنها در این زمینه باعث تعجب است.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان بار دیگر اعلام کرد، این کشور با ارتباط دادن بازگشت آوارگان سوری (در لبنان) به حصول راه‌حل سیاسی سوریه مخالف است و تجربه‌ای که لبنان درباره آوارگان فلسطینی در همین زمینه داشته، دلگرم کننده نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان‌ان‌ای»، عون در دیدار نمایندگانی از سندیکای روزنامه‌نگاران گفت: از مواضع برخی کشورهای بزرگ که هیچ تلاشی برای بازگشت آوارگان انجام نمی‌دهند، تعجب می‌کنیم. کسانی که حتی جلوی ما را می‌گیرند تا روند بازگشت این آوارگان محقق نشود.

رئیس‌جمهور لبنان درباره دولت جدید لبنان هم گفت، هیچ اختلافی در داخل حکومت وجود ندارد و این دولت، دولتی موفق خواهد بود.

«حسام الدین آلا» سفیر سوریه در نمایندگی سازمان ملل در ژنو حدود دو ماه پیش اعلام کرد، آمریکا همواره تلاش می‌کند مانع بازگشت آوارگان سوری به مناطق آزاده شده در کشورشان شود.

آمریکا و برخی کشورهای دیگر می خواهند از مسأله آوارگان به عنوان برگی برنده علیه دولت سوریه استفاده کنند.

موضوع بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان بیش از یک سال است که سوژه صحبت‌های مقامات مختلف این کشور است و سران لبنانی بر بازگشت امن این آوارگان اصرار دارند.

در همین راستا روزنامه «الجمهوریه» لبنان نوشت، اصرار مقامات رسمی لبنان بر این مسأله که جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت‌های خود در پرونده آوارگان عمل کند، در حال نتیجه دادن است. سازمان‌ها و محافل بین‌المللی در حال آماده‌سازی طرح جدیدی در این زمینه هستند تا بر اساس ارائه مشوق‌های مالی به آوارگان، آنها را به بازگشت به کشورشات ترغیب کنند؛ همان کاری که آلمان در در قبال آوارگان سوری انجام داد.

پربیننده ترین خبرها