گسترش سرکوب فعالان حقوق بشر در امارات و عربستان

گسترش سرکوب فعالان حقوق بشر در امارات و عربستان
پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 - 18:15

نهادهای حقوق بشری اعلام کردند: نقض حقوق بشر در کشورهای منطقه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات تشدید شده است.

العالم - عربستان سعودی

پایگاه اینترنتی لوبلاگ در گزارشی به فعالیت های امارات عربی متحده پرداخت و نوشت، این کشور عربی یک بخش تاریک دارد که شامل سرکوب فعالان حقوق بشری می شود.

طی سال های اخیر، اوضاع حقوق بشری در کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس با موشکافی های پارلمان اروپا مواجه شد. دولت های اتحادیه اروپا این کشورهای مورد بحث را هم پیمانان راهبردی خود در ارتباط با امنیت منطقه ای، انرژی، تجارت و صادرات تسلیحات قلمداد می کنند. اما اوضاع ژئوپلیتیک کنونی دیگر سبب حفاظت از آنها در برابر انتقادهای آشکار و علنی نمی شود.

عربستان سعودی همچنین یک هدف آسان محسوب می شود زیرا به عنوان یک "پادشاهی قرون وسطایی" نگریسته می شود که تحت حاکمیت یک شاهزاده دمدمی مزاج قرار دارد و غیر نظامیان در یمن را هدف بمباران و گرسنگی قرار می دهد، فعالان حقوق زنان را زندانی و منتقدان خود را با اره قطعه قطعه می کند و وهابیت را -که بخشی از اسلام سنی محسوب می شود- در جهان اشاعه می دهد، و از مبارزه با روند تأمین مالی تروریسم و پولشویی خودداری می کند. پارلمان اروپا در قطعنامه های خود این نقض ها را محکوم کرده است. پارلمان اروپا همچنین بارها خواستار اعمال تحریم هایی از قبیل پایان دادن به روند فروش تسلیحات، مسدود شدن دارایی ها و اعمال ممنوعیت سفر برای اتباع سعودی عامل این اقدامات شده است.

پارلمان اروپا قطعنامه ای را در محکومیت امارات عربی متحده به سبب محاکمه مدافعان حقوق بشری از قبیل احمد منصور تصویب کرد. پارلمان اروپا همچنین با انجام یک رأی گیری خواستار اعمال تحریم تسلیحاتی بر امارات عربی متحده به همراه عربستان سعودی -به سبب نقش این کشور در اوضاع یمن- شد. این اقدام تا همین چند سال پیش غیر قابل تصور بود.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها