قاچاق فرماندهان داعش به خاک ترکیه 

 قاچاق فرماندهان داعش به خاک ترکیه 
پنج‌شنبه 9 اسفند 1397 - 15:29

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که برخی از شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با دریافت مبالغ مالی هنگفت، دست به قاچاق فرماندهان داعش می‌زنند.

العالم - ترکیه

شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، در حال خارج کردن عناصر وابسته به داعش و غیر نظامیان از منطقه «الباغوز» در استان دیرالزور هستند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- گزارش داد، شماری از نیروهای دموکراتیک از مناطق «رقه» و «منبج» و سایر مناطق، دست به قاچاق عناصر، سرکرده‌ها و خانواده‌های عناصر داعش می‌زنند.

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، با اعلام این خبر گفت که این شبکه قاچاق، متشکل از 120 عنصر بوده است که توسط «سرویس اطلاعات وابسته به "قسد" بازداشت شدند و همچنان بخش دیگری [از این افراد] آزاد هستند».

دیدبان به نقل از اطلاعاتی که از الباغوز و اراضی ترکیه و مناطق تحت تسلط عناصر تروریستی وابسته به ترکیه در شمال سوریه به دست آورد، گزارش داد که بر اساس این عملیات، نیروهای کُرد، سرکرده‌های داعش را از الباغوز خارج و به مرزهای سوریه و ترکیه می‌رساندند.

عبدالرحمن با بیان اینکه این شبه‌نظامیان کُرد «رشوه‌های هنگفتی در قبال قاچاق فرماندهان و عناصر این گروه (داعش) دریافت می‌کردند»، گفت که «وظیفه اخلاقی ما حکم می‌کند که جزئیات عملیات قاچاق عناصر این گروه را که بسیاری از ملت سوریه را کشته‌اند، لو دهیم».

روزنامه «الوطن» سوریه نیز به نقل از منابع معارض گزارش داد که عملیات انتقال عناصر داعش از استان دیرالزور به مناطق تحت تسلط نیروهای وابسته به ترکیه در شمال سوریه همچنان ادامه دارد.

این منابع تأکید کردند که ده‌ها تن از خانواده‌های عناصر مسلح و فرماندهان داعش از مزارع شرق رود فرات به سمت مناطق تحت سیطره شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در ریف شمال شرق حلب انتقال یافتند.

به گفته این منابع، تا روز گذشته، 142 خانواده داعش با پرداخت «مبالغ نجومی» و از طریق قاچاقچیانی که از نیروهای کُرد بودند، به ترکیه منتقل شدند.
منابع مذکور تأکید کردند که بیشترین مبلغ دریافتی از سوی کُردها 90 هزار دلار بوده که برای انتقال یک خانواده غیر سوری داعش برای انتقال به خاک ترکیه دریافت شد.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» هم چهارشنبه (روز گذشته) به نقل از یک منبع عراقی گزارش داد که نیروهای کُرد، با نظارت آمریکا، 21 خانواده از فرماندهان داعش را از الباغوز خارج کردند.

این منبع تأکید کرد که این انتقال با یک کامیون انجام گرفت که تحت حمایت آمریکا و خودروهای وابسته به قسد قرار داشت و گفته می‌شود که همسر «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش و دو تن از کودکان وی در میان این خانواده ها حضور داشتند.

کُردها و آمریکا اخیرا در الباغوز با داعش به توافقی دست یافتند که در پی آن عناصر داعش چند تُن طلا و دهها میلیون دلار را تحویل نیروهای آمریکایی دادند و از این منطقه خارج شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها