آمریکا خواستار همراهی کشورها در فشار بر ونزوئلا شد

آمریکا خواستار همراهی کشورها در فشار بر ونزوئلا شد
جمعه 10 اسفند 1397 - 21:25

نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا در حالی که دولت مادورو را به جلوگیری از ورود کمک های انسان دوستانه متهم می کند از کشورهای جهان خواست گام های بلندی برای فشار اقتصادی بیشتر علیه رئیس جمهوری ونزوئلا و وابستگان وی بردارند.

العالم - آمریکا

الیوت آبرامز روز جمعه و پس از شکست در تصویب قطعنامه علیه ونزوئلا در شورای امنیت، در جمع خبرنگاران وزارت خارجه آمریکا این مطلب را مطرح کرد.


وی برای توجیه شکست خود در شورای امنیت گفت: آمریکا یک قطعنامه ارائه داد که 9 رای موافق داشت و روسیه و چین آن را وتو کردند، روسیه قطعنامه ای ارائه داد که تنها 4 رای موافق داشتند که این نشان دهنده حمایت جامعه بین المللی از دمکراسی در ونزوئلا، مجمع ملی و رئیس جمهوری موقت آن بود.


نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا افزود: آمریکا همچنین محدودیت هایی برای برخی مقامات مادورو را به دلیل نقض حقوق بشر و سرقت دمکراسی و رفاه مردم ونزوئلا قرار داد. این سیاست ما شامل مقامات و خانواده هایشان می شود.


آبرامز با بیان اینکه آمریکا اقدامات مناسب را علیه مادورو و آنچه او بازیگران فاسد ناقض حقوق بشر خواند، ادامه خواهد داد و از همه کشورها خواست گام های بلندی برای فشار اقتصادی بر رژیم مادورو و وابستگانی که او فاسد نامید، بردارند.


وی اضافه کرد: اکنون زمان حمایت از دمکراسی و پاسخ به نیازهای مردم نیازمند ونزوئلا است. وزارت خزانه داری امروز تحریم های اضافی دیگری را علیه ونزوئلا وضع کرد.


نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا اظهار کرد: امروز، آمریکا علیه 6 مامور امنیتی رژیم غیر قانونی ونزوئلا اقدام کرد که از ورود کمک های بین المللی بشردوستانه به این کشور ممانعت یا علیه افرادی که می خواستند این کمک ها را به داخل ونزوئلا ببرند با خشونت برخورد کردند.


آبرامز تصریح کرد آمریکا و آنچه که او جامعه بین المللی دانست به حمایت خود از مردم ونزوئلا به عنوان تلاشی برای دستیابی به دمکراسی ادامه می دهند.


وی بار دیگر گفت: ما از ریاست جمهوری خوان گوایدو رئیس جمهوری موقت ونزوئلا حمایت می کنیم.


بحران ونزوئلا از ماه ژانویه و پس از آنکه خوان گوایدو با چراغ سبز آمریکا در خیابان خود را رئیس جمهوری ونزوئلا نامید، آغاز شد.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها پس از نیم ساعت، او را به رسمیت شناخت و مصمم شد تا به درخواست او کالاهایی را تحت عنوان کمک های انسان دوستانه به ونزوئلا ارسال کند و این در حالی بود که واشنگتن بیش از 30 میلیارد دلار دارایی های ونزوئلا را تحت تحریم و انسداد قرار داد.


بسیاری از کشورها با اقدام آمریکا مخالفت کرده و آن را ناقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد به ویژه اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها می دانند.


از این رو، روسیه، چین و آفریقای جنوبی روز گذشته به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که به صراحت دخالت در امور ونزوئلا محسوب می شد، رای منفی دادند. ضمن اینکه این کشورها مشکلات ونزوئلا را تهدید صلح و امنیت جهانی نمی دانند و معتقدند باید در چارچوب گفت وگوهای ملی حل و فصل شود.


آمریکا با این قطعنامه به دنبال مشروعیت بخشی به تغییر رژیم در ونزوئلا بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها