ساترفیلد در دیدار با احزاب لبنانی: یا با حزب الله بجنگید یا ثبات کشورتان به هم می خورد

ساترفیلد در دیدار با احزاب لبنانی: یا با حزب الله بجنگید یا ثبات کشورتان به هم می خورد
پنج‌شنبه 16 اسفند 1397 - 14:00

رفتار آمریکا در سراسر جهان به گونه ای است که انگار این کشور جز خوی تجاوزگری و دشمنی، چیزی ندارد که به جهانیان عرضه کند؛ گاه به بهانه منافع تجاری و اغلب، برهم زدن ثبات کشورهایی که حاضر به تسلیم در برابر آمریکا نیستند. سفر دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به لبنان، نشان می دهد که ظاهرا لبنان هم از این قاعده مستثنی نیست.

العالم - لبنان

سفر ناگهانی ساترفیلد -- معاون وزیر امورخارجه آمریکا -- به بیروت به منظور فراهم کردن مقدمات سفر مایک پمپئو به لبنان در ماه جاری صورت گرفته است. این سفر گویای اصرار آمریکا بر وارد کردن لبنان به جنگ آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان با محور مقاومت است. این حقیقت را می توان در متن دیدارهای اخیر هیئت آمریکایی با سعد الحریری، نخست وزیر لبنان و جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور و تعدادی از احزاب و شخصیت های وابسته به نیروهای "16 مارس" مثل "قوات لبنانی"، حزب کتائب و حزب سوسیالیست ترقی خواه به وضوح دید.

ناظرانی که جو حاکم بر دیدارها و مذاکرات ساترفیلد را پیگیری می کنند تأکید کرده اند که وی دم از تهدیدهای پنهانی می زند با این مضمون جنگ با ایران و متحدانش در منطقه شروع شده است و از هر نوع سلاحی در این جنگ می توان استفاده کرد. این هیئت آمریکایی در دیدارهای خود بر ضرورت "مهار اثرگذاری حزب الله بر سیاست های دولت" تأکید کرده است. و گفته است که در غیر این صورت و چنانچه بیروت خود را از محور متحدان ایران دور نکند، آمریکا به فشارهای بر لبنان ادامه می دهد. حتی اگر این فشارها باعث بر هم خوردن ثبات این کشور شود. زیرا از دید هیئت آمریکایی مهم این است که "لبنان تبدیل به عرصه ای برای اعمال نفوذ تهران و استفاده ایران از فضای لبنان برای دور زدن تحریم ها نشود". آمریکایی ها در این سفر اعلام کرده اند که "هدف از دیدار با نیروهای 14 مارس ایجاد لابی علیه حزب الله به موازات حمله آمریکا به منطقه است".

پربیننده ترین خبرها