پس از 8 سال از سونامی مرگبار؛ سایت نیروگاه هسته ای فوکوشیما همچنان مملو از آب های آلوده است

پس از 8 سال از سونامی مرگبار؛ سایت نیروگاه هسته ای فوکوشیما همچنان مملو از آب های آلوده است
يکشنبه 19 اسفند 1397 - 14:17

العالم ـ آسیا

شبکه تلویزیونی 5 فرانسه در گزارشی با تشریح روند بازسازی نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن در آستانه پایان هشتمین سالگرد فاجعه بزرگ هسته ای ناشی از سونامی در سال 2011 اعلام کرد، گرچه به نظر می رسد خطرات آنی رفع شده اما سایت این نیروگاه همچنان مملو از آب های آلوده است.

گزارشگر شبکه تلویزیونی 5 فرانسه گفت: هشت سال پس از این سونامی که سواحل شمال شرقی ژاپن را ویران کرد و نیروگاه هسته ای دائیچی فوکوشیما را به خطر انداخت، این سایت همچنان یک سایت ساختمانی عظیم است و گرچه خطر آنی در این نیروگاه رفع شده اما وقوع اتفاقات چالش برانگیز و غیر منتظره در آن همچنان ادامه دارد.
بر اثر سونامی و وقوع زمین لرزه در ماه مارس 2011، راکتورهای شماره 1، 2 و 3 این نیروگاه از کار افتادند و مواد رادیواکتیو در سایت آن همچنان وجود دارد و مقداری از آب های آلوده نیز به اقیانوس آرام راه یافته است.
هر چند ارتش ژاپن در زمان وقوع حادثه و پس از آن وارد عمل شده بود اما چند ماه طول کشید تا شرکت 'تپکو' بتواند شرایط را به کنترل خود درآورد.
به گزارش شبکه تلویزیونی 5 فرانسه، قلب رآکتورهای 1 تا 3 نیروگاه دائیچی در زمان حادثه ذوب شده بود که اکنون تقریبا' سوخت به طور کامل به پایین مخزن اصلی هر یک از واحدها راه یافته است.
دستکاری های اخیر با یک ربات در محفظه راکتور شماره 2 این نیروگاه نشان می دهد که میزان سوخت تا حدود زیادی در اندازه های کوچک می تواند در محل های دیگری نیز افزایش یابد.
طبق آخرین اطلاعات که به تایید شرکت تپکو به عنوان شرکت اداره کننده رآکتورهای هسته ای فوکوشیما در ژاپن و وزیر صنایع این کشور رسیده، این، شروع عملیات کشف راه های بتنی برای استخراج سوخت بوده و یک عملیات بسیار ظریف است که تا سال 2021 در بهترین حالت آغاز نخواهد شد.
«ماساتاکا شیمیسو» رئیس شرکت تپکو در آن زمان مجموعه خسارات شامل هزینه ترمیم تاسیسات نیروگاه را افزون بر یک تریلیون و 250 میلیارد ین، برابر با 10.5 میلیارد یورو اعلام کرده بود.
'آکیرا اونو' مدیر شرکت تابعه تپکو که مسئولیت تخلیه سوخت در سایت نیروگاه را بر عهده دارد، اواخر ماه فوریه اعلام کرد که در راکتورهای شماره 1 تا 3 صدها مجتمع سوخت مصرف شده همچنان در استخرهای خنک کننده در بالای ساختمان ها قرار دارند و با توجه به مشکلات مختلف عملیات خروج در راکتور شماره 3 به تاخیر افتاده است.
به گزارش شبکه 5 فرانسه، تپکو قصد ندارد این سوخت را از مخازن راکتورهای شماره 1 و 2 تا سال 2023 حذف کند.
در زمان فاجعه، راکتور شماره 4 برای عملیات تعمیر و نگهداری بسته شد. مشکل اصلی در استخر بود که مجموعه های سوخت آن در حدود سال های 2013 و اواخر 2014 حذف شدند.
راکتورهای شماره 5 و 6 کمتر تحت تاثیر قرار گرفته بودند و مشکلات مشابه دیگر راکتورها را نداشتند.
به گفته اونو، سایت نیروگاه دائیچی همچنان پر از آب های آلوده است و البته با اقدام های صورت گرفته این مشکل تا حدودی کمتر شده است.
خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش کرد: شرکت تپکو قصد دارد تا سال 2029، 750 هزار متر مکعب ضایعات جامد را نیز ذخیره کند که برخی از آنها رادیواکتیو است.

به گزارش ایرنا، نیروگاه هسته ای «دائیچی» در فوکوشیما 11 مارس سال 2011 میلادی در پی وقوع زمین لرزه و سونامی دچار نقص فنی در سیستم خنک کننده شد که از این سانحه به عنوان بزرگ ‌ترین فاجعه هسته ‌ای پس از رویداد «چرنوبیل» در سال 1986 یاد می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها