اسپوتنیک: آمریکا موشک‌هایی را در نقض پیمان INF آزمایش می‌کند

اسپوتنیک: آمریکا موشک‌هایی را در نقض پیمان INF آزمایش می‌کند
پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 - 18:49

آمریکا در نظر دارد در سال جاری میلادی موشک‌هایی را آزمایش کند که بر اساس پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) ممنوع هستند.

العالم - آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نظر دارد، موشک‌هایی را که تحت پیمان «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» (INF)، تولید، نگهداری و آزمایش آنها منع شده، در سال جاری میلادی آزمایش کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، برخی منابع آمریکا اعلام کردند که این آزمایش قرار است زمانی انجام شود که واشنگتن پروسه خروج از پیمان INF را تکمیل کرد.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد ساخت برخی قطعات موشک‌هایی که این پیمان را نقض می‌کند، آغاز کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اواخر سال گذشته میلادی به بهانه اینکه روسیه این پیمان را نقض کرده است، اعلام کرد قصد دارد آمریکا را از این پیمان خارج کند.

با این وجود، روسیه با رد این ادعا تأکید کرد دلیل خروج آمریکا از این پیمان این است که واشنگتن از مدتها قبل تولید چنین تسلیحاتی را آغاز کرده است.

بنا بر اعلام برخی مقامات نظامی آمریکا، آزمایش یک موشک کروز جدید قرار است در ماه آگوست آینده انجام گیرد و یک موشک بالستیک با برد بیشتر نیز قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی آزمایش شود.

البته این منابع نظامی آمریکا تأکید کردند که هیچ یک از این دو موشک قرار نیست مجهز به کلاهک هسته‌ای باشند. پنتاگون قبلا هم گفته بود که فعالیت‌های موشکی که دنبال می‌کند صرفا مربوط به تسلیحات متعارف بوده و شامل تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود.

واکنش روسیه به آزمایش موشک‌های آمریکا در نقض پیمان INF

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به انتشار این خبر گفت، آمریکا از سامانه‌هایی استفاده کرد که عملا نقض مفاد اصلی پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای بوده است.

سخنگوی کاخ کرملین در ادامه گفت، تصمیم واشنگتن برای آزمایش این موشک‌ها ادامه مواضعی است که این کشور قبلا اتخاذ کرده است.

وی افزود: «ما (روسیه) قطعا با هر گونه رویکردی که در مقابل ما قرار گیرد، مخالفیم... ما قبلا نیز با استناد به شواهد و استدلالات مربوط، اعلام کرده بودیم که آمریکا در حال از بین بردن این سند است چرا که قبلا آن را نقض کرده است».

وی افزود، در حال حاضر که هنوز فرایند خروج رسمی آمریکا از این پیمان آغاز نشده، واشنگتن تسلیحات منع شده در این پیمان را در اختیار دارد و آنها را تولید کرده است.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ادامه داد: «بنابراین، این آمریکا بوده که این پیمان را نقض کرده نه روسیه. آمریکا حتی بندهایی برای گرفتن بودجه تحقیق و توسعه این نوع موشک‌ها را نیز در پیش‌نویس بودجه سال جاری خود گنجانده است و قطعا انجام تحقیق و توسعه بدون آزمایش امکان پذیر نیست».

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) در تاریخ 8 دسامبر سال 1987 میلادی میان شوروی سابق و آمریکا مورد توافق قرار گرفته و به امضا رسید. این پیمان در نهایت در تاریخ اول ژوئن سال بعد از آن (1988) رسما اجرایی شد. پیمان INF شامل منع استقرار و تولید موشک‌های کوتاه برد بین 500 تا هزار کیلومتر تا موشک‌های میان‌برد از هزار تا 5 هزار و 500 کیلومتر می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها