معاون رئیس جمهوری ترکیه:

حمله تروریستی نیوزیلند نشانگر بی حد و مرز بودن اسلام ستیزی است

حمله تروریستی نیوزیلند نشانگر بی حد و مرز بودن اسلام ستیزی است
يکشنبه 26 اسفند 1397 - 09:38

معاون رئیس‌جمهور ترکیه حمله تروریستی در نیوزیلند را نشان دهنده بی حد و مرز بودن اسلام‌ستیزی دانست و تمامی جهان را به مقابله با اسلام‌ستیزی و افراط‌‌ گرایی دعوت کرد.

العالم- ترکیه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، فواد اوکتای در یک نشست خبری با تاکید بر مقابله با اسلام ستیزی ، بیگانه ستیزی، افراط گرایی و نژاد پرستی ، گفت: حمله تروریستی در نیوزیلند بار دیگر نشان داد که اسلام‌ستیزی حد و مرز نمی شناسد.
وی تاکید کرد: اتخاذ تدابیر در برابر مشکلات ناشی از اسلام‌ستیزی در شرایط امروز جهان بیش از آنکه یک ضرورت باشد، تبدیل به یک مسئله حیاتی شده است.
اوکتای با اشاره به اینکه ترکیه کشوری است که طی سال‌های متمادی متحمل تلفات زیادی در رابطه با تروریسم شده است، خاطرنشان کرد: آنکارا با هر گونه تروریسم مخالفت کرده و در مسیر مبارزه با این معضل در کنار نیوزیلند خواهد بود.
عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه نیز طی سخنانی در شهر غازی آنتب درباره حمله تروریستی نیوزیلند گفت: کسانی که هنوز این واقعه را حمله تروریستی اعلام نکرده و واکنشی به آن نشان نداده اند حامیان اینگونه حملات هستند.
وی تصریح کرد: تروریست؛ دین و مذهب نمی شناسد ، همان‌گونه که حمله به مساجد را قبول نداریم، حمله به کلیساها و کنیسه‌ها را نیز نمی توانیم بپذیریم.
جمعه گذشته مهاجمانی مسلح با حمله به دو مسجد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند.
در این حادثه که یکی از افراد مهاجم تصاویر آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، تاکنون 49 نفر کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی یک مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی معرفی شده که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.
طبق گزارش های رسانه ای متهم این عملیات فردی دارای مجوز حمل اسلحه بوده که در حمله خود علیه مسجدی در نیوزیلند از 5 قبضه اسلحه که از جمله دو قبضه آن نیمه خودکار بوده استفاده کرده است.
عامل قتل عام مسلمانان در جمعه سیاه امروز شنبه دردادگاه مقابل خبرنگاران حاضر در این جلسه، درحالی در دادگاه حضور یافت که براساس گزارش پلیس آخرین کلام نمازگزاران در مسجد نیوزیلند هنگام مشاهده او در مسجد پیش از حمله ' سلام برادر' بوده است.
شبکه الجزیره گزارش داد عامل کشتار مسلمانان امروز در حالی در دادگاه حضور یافت که قربانیان این حمله مرگبار از کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، اردن، بنگلادش، اندونزی ، مالزی و عربستان بودند.
اگرچه تاکنون نام دقیق این تروریست و عامل قتل عام مسلمانان در یکی از مساجد نیوزیلند به طور رسمی از سوی پلیس نیوزیلند اعلام نشده اما براساس رسانه های نیوزیلندی از وی به عنوان ' برنتون تارانت ساله نام برده اند که امروز دریک دادگاه در کرایست چرچ نیوزیلند به قتل متهم شده است.
کشتار مسلمانان در نیوزیلند نه تنها با محکومیت جهان اسلام روبه رو شده بلکه سازمان ملل و شورای امنیت نیز این اقدام را محکوم کرده اند.

پربیننده ترین خبرها