نماینده مسلمان کنگره آمریکا:

بوش و چنی دروغ گفتند و باید درباره حمله به عراق، مسئول شناخته شوند

بوش و چنی دروغ گفتند و باید درباره حمله به عراق، مسئول شناخته شوند
پنج‌شنبه 1 فروردين 1398 - 14:55

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا در سالگرد تجاوز غیرقانونی سال ۲۰۰۳ واشنگتن به عراق اعلام کرد که «جورج بوش» و «دیک چنی» معاون او باید به دلیل دروغ‌هایشان درباره جنگ عراق مسئول شناخته شوند.

العالم- آمریکا

خانم «ایلهان عمر» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه‌سوتا در سلسله توییت‌هایی به مناسبت شانزدهمین سالگرد جنگ غیرقانونی این کشور در سال ۲۰۰۳ علیه عراق، بر دروغ‌گویی‌های رئیس‌جمهور وقت و معاون او به منظور توجیه این حمله تاکید کرده است.

او در اولین توییت خود نوشت: «۱۶ سال قبل، آمریکا به صورت غیرقانونی به عراق حمله کرد، جنگی که تخریب و کشتار بر جا گذاشت. اینها تبعات این حمله هستند: ۴۴۹۶ نظامی آمریکایی جانشان را از دست دادند، بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی عراقی کشته شدند، بی ثباتی منطقه‌ای ادامه دارد و آسیب غیرقابل محاسبه‌ای به اعتبار آمریکا در جهان وارد شد».

ایلهان عمر تصریح کرد: «ما باید آنهایی که مرتبا در آستانه این جنگ دروغ گفتند را مسئول بشناسیم. رئیس‌جمهور (جورج) بوش اکتبر ۲۰۰۲ گفته بود که صدام حسین یک "زرادخانه بزرگ" از سلاح‌های بیولوژیکی در اختیار دارد اما این حرف دروغ بود».

این نماینده مسلمان کنگره آمریکا ادامه داد: «دیک چنی (معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت جورج بوش پسر) مکررا از دیدار یک توطئه‌کننده برای حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با یک مامور اطلاعات عراق صحبت می‌کرد اما اصلا چینن دیداری انجام نشده بود و این حرفش دروغ بود».

ایلهان عمر افزود: «همه این اظهارات، نه فقط نادرست بودند بلکه همان زمان هم سازمان‌های اطلاعاتی (آمریکا) از دروغ بودن این اظهارات مطلع بودند. تا همین امروز، هنوز هم آنها مسئول (دروغگویی بابت جنگ عراق) شناخته نشدند».

اظهارات این نماینده کنگره آمریکا در حالی صورت گرفته که بسیاری از فعالان و نهادهای حقوق بشری درباره لزوم محاکمه بوش و دست اندرکاران جنگ سال ۲۰۰۳ به عراق به عنوان «جنایتکاران جنگی» تاکید دارند اما دولت آمریکا تا اجازه انجام چنین کاری را نداده است.

پربیننده ترین خبرها