عضو ارشد حماس:

مرحله پیش رو مهم‌تر از دوره اسلو است

مرحله پیش رو مهم‌تر از دوره اسلو است
شنبه 24 فروردين 1398 - 14:57

یک عضو ارشد حماس، ضعف کشورهای عربی و عادی‌سازی آنها با رژیم صهیونیستی را موجب آسیب جدی به مسأله فلسطین خواند و گفت، این مرحله مهم‌تر از مرحله اسلو است.

العالم - فلسطین اشغالی

«رأفت مرة» از سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت، ضعف کشورهای عربی و گرایش آنها به «عادی‌سازی علنی با رژیم اشغالگر اسرائیل» به طور جدی به مسأله فلسطین آسیب زده و به طور مستقیم آن را تحت تأثیر قرار داده است.

مرة در گفت‌وگو با وبگاه خبری الخلیج اونلاین گفت: پافشاری رژیم‌های عربی در برقراری روابط با اسرائیل گامی خطرناک است که مسأله فلسطین و حقوق ملت فلسطین را هدف گرفته و به حفظ رژیم اشغالگر اسرائیل با وجود جنایاتش کمک می‌کند.

این عضو حماس، سطح تفاهم و همکاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را از همه مسائل اساسی فراتر خواند و افزود: حماس این تفاهم را خطری بزرگ می‌داند که به رژیم اشغالگر هر چیزی را که خواستار آن است می‌بخشد. قدس، لغو حق بازگشت آوارگان و حتی به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان از نمونه‌های آن است.

مرة هرگونه اقدامی از جانب حماس برای تشکیل دولت در غزه را قاطعانه رد کرد و گفت: آنچه در این باره منتشر شده دروغ و نادرست است و حماس آن را رد می‌کند.

این عضو ارشد حماس درباره مقاصد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین، الحاق اراضی فلسطینی و شهرک‌های بزرگ صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی، لغو ایده تشکیل کشور فلسطینی و حمله به جنبش‌های مقاومت در منطقه هشدار داد.

وی مهم‌ترین راه مقابله با طرح «معامله قرن» و ناکام گذاشتن طرح مشترک ترامپ و نتانیاهو علیه مساله فلسطین را یکپارچگی مواضع ملی فلسطین خواند و افزود: گفت‌وگوی ملی فراگیر باید بر پایه رویارویی با نقشه آمریکا و اسرائیل، پایان دادن به محاصره و تحریم های غزه، حمایت از مقاومت و حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی برگزار شود.

او درباره نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی نیز چند ماه آتی پس از انتخابات اسرائیل را جدی‌تر و خطیرتر توصیف کرد و گفت: همین موضوع نیاز ما را به فراهم شدن فضای سیاسی و ملی مقاله با تهدیدی سخت‌تر از شرایط توافق اسلو، بیشتر می‌کند.

پیمان اسلو نخستین موافقتنامه مستقیم دولت رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. طبق این توافق (سازش)، قرار بود که پیمان فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد سپس جای خود را به توافقی دائم بدهد. مسائلی چون وضعیت بیت‌ المقدس، آوارگان فلسطینی، شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و آنچه تعیین مرز نامیده می‌شود، قرار بود طبق توافق دائم حل و فصل شود اما بیش از ۲۵ سال مذاکره، هیچ رهاوردی برای مردم فلسطین به بار نیاورده است.

با اعلام نتایج پایانی انتخابات ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، توانست با کسب ۳۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی، کِنِسِت یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی پیروز این انتخابات شود. پس از حزب نتانیاهو، ائتلافی به رهبری بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش و یائیر لاپید، رئیس حزب آینده (یش عاتید)- که به ائتلاف ژنرال‌ها معروف شده است- با کسب ۳۵ کرسی به عنوان یک اپوزیسیون قدرتمند در جایگاه دوم قرار گرفت تا فرضیه خطر مرحله آتی برای فلسطینیان در سایه تهدیدهای مکرر نتانیاهو تقویت شود.

پربیننده ترین خبرها