افزایش دو درصدی بهای نفت همزمان با احتمال پایان اعطای معافیت به مشتریان نفت ایران

افزایش دو درصدی بهای نفت همزمان با احتمال پایان اعطای معافیت به مشتریان نفت ایران
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 07:36

درحالی‌که یک منبع خبرگزاری رویترز از پایان قریب‌الوقوع اعطای معافیت به خریداران نفت ایران از سوی واشینگتن خبر می‌دهد، صبح روز دوشنبه بهای جهانی طلای سیاه بیش از 2 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از نوامبر سال گذشته میلادی رسید.

العالم - آمریکا

صبح روز دوشنبه بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2.5 درصد افزایش در قیاس با معاملات روز جمعه به 73 دلار و 77 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 2.2 درصد افزایش در قیاس با معاملات روز جمعه، 65 دلار و 39 سنت معامله شد.

روز یکشنبه ابتدا روزنامه واشینگتن پست اخباری را درباره پایان قریب‌الوقوع معافیت‌ها برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا منتشر کرد. بر این اساس، اگر این کشورها به خرید نفت از ایران ادامه دهند، با تحریم‌هایی از سوی آمریکا مواجه خواهند شد. یک منبع نزدیک به رویترز نیز می‌گوید این گزارش صحت دارد؛ اما یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرد.

هم‌اکنون 8 کشور از معافیت‌هایی برای خرید محدود نفت از ایران برخوردار هستند. اما به نوشته رویترز، پایان این معافیت‌ها به کشورهای آسیایی لطمات بیشتری می‌زند. چین و هند، بزرگترین مشتریان نفت ایران هستند و در ماه‌های اخیر کوشیده‌اند معافیت‌های خرید نفت از ایران تمدید شود. کره‌جنوبی نیزیکی دیگر از مشتریان مهم ایران است که عمدتاً نفت خام سبک از تهران خریداری می‌کند.

بنا بر گزارش روزنامه واشینگتن پست، قرار است مایک پامپئو -- وزیر امور خارجه آمریکا -- خبر پایان اعطای معافیت را به مشتریان نفت ایران از دوم ماه مه (12 اردیبهشت) اعلام کند.
این در حالی است که بازار جهانی نفت همین حالا نیز روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. کاهش

حفاری‌های نفتی در آمریکا، کاهش تولید نفت ونزوئلا و اقدام هماهنگ اوپک و کشورهای مهم غیرعضو برای کاستن از سطح تولیدات، بهای جهانی طلای سیاه را در هفته‌های اخیر افزایش داده است.

پربیننده ترین خبرها