آژانس بین‌المللی انرژی:

ظرفیت مازاد عرضه نفت، سه برابر صادرات ایران است

ظرفیت مازاد عرضه نفت، سه برابر صادرات ایران است
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398 - 07:41

برخی از کشورهای عضو اوپک برای افزایش عرضه نفت پس از کاهش احتمالی تولیدات ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، علی‌رغم پایان معافیت‌های آمریکا برای مشتریان ایران، عرضه نفت در جهان در وضع «مناسبی» قرار دارد و هم‌اکنون ظرفیت مازاد عرضه جهانی نفت حدود سه برابر صادرات ایران است.

در این گزارش که در وب‌سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده، پیش‌بینی شده است پایان معافیت‌ها، صادرات ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما بازارهای جهانی دچار بی‌ثباتی نخواهد شد.

این نهاد بین‌المللی، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت) را ۱.۱ میلیون بشکه ارزیابی کرده که نسبت به ماه گذشته ۳۰۰ هزار بشکه و نسبت به ماه مه پارسال، زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، حدود ۱.۷ میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد.

آژانس معتقد است هم اکنون اعضای اوپک ظرفیت تولید مازاد ۳.۳ میلیون بشکه نفت را در اختیار دارند که دو سوم آن در اختیار عربستان و یک سوم دیگر در اختیار امارات، کویت و عراق است.

عربستان، امارات و عراق برای افزایش عرضه نفت و جلوگیری از کمبود آن در بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

آمریکا دوشنبه اعلام کرد معافیت هیچ یک از مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند و خریداران نفت ایران با تحریم مواجه خواهند شد.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کرده بودند که در نیمه اول سال ۲۰۱۹، تولید خود را حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

تولید نفت عربستان در ماه مارس نسبت به نوامبر سال گذشته که آمریکا برای شش ماه به هشت مشتری نفتی ایران معافیت داد، حدود ۱.۳ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۹.۸ میلیون بشکه رسیده است. عربستان نوامبر سال گذشته ۱۱.۱ میلیون بشکه نفت تولید کرد و بنابر ارزیابی‌ها، ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت را نیز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین می‌گوید تولید نفت آمریکا در سال جاری ۱.۶ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید میزان ذخایر استراتژیک نفت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی هم اکنون به ۲ میلیارد و ۸۷۱ میلیون بشکه رسیده که از متوسط سطح پنج سال گذشته بالاتر است.

ذخایر استراتژیک نفت، در صورت اخلال در عرضه جهانی این منبع انرژی، می‌توانند به کار گرفته شوند.

با این‌حال، آژانس هشدار داد رشد جهانی اقتصاد در وضع شکننده‌ای است و باید مراقب بود تا بهای نفت بالا نرود؛ چرا که به رشد اقتصاد جهانی ضربه می‌زند.

پربیننده ترین خبرها