تحلیل روز/

درگیری های تعز نمونه ای از طرح امارات و عربستان در یمن

درگیری های تعز نمونه ای از طرح امارات و عربستان در یمن
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 18:32

مناطق تحت تسلط عربستان و امارات در یمن، شاهد درگیری های سیاسی و نظامی است که به خوبی از طرح عربستان و امارات در یمن پرده بر می دارد.

العالم - یمن

پس از درگیری ها و بی ثباتی در استان های جنوبی به ویژه شهر عدن، درگیری نیروهای متجاوز به شهر تعز انتقال یافت و این شهر دو سال تمام شاهد درگیری وحشتناک گردان های سلفی ابوالعباس مورد حمایت امارات و شبه نظامیان وابسته به حزب الاصلاح وابسته به عربستان و هوادار قطر بود. این درگیری ها به هلاکت دهها نفر از نیروهای دو طرف منجر شد و شهر نیز شاهد درگیری و کشتار و ترور های بی وقفه بود از همین رو دو طرف نیز تلاش می کنند ادعا کنند نماینده دولت قانونی وابسته به گروه های متجاوز و حاضر در ریاض هستند.

عادل عبده فارع معروف به ابوالعباس که در لیست ترویست های امریکا قرار دارد، مشاور عبد ربه منصور هادی و فرمانده لشکرزرهی 33 است در حالی که عبدالقوی المخلافی سرکرده طرف دیگر و سرپرستی استانداری تعز به نمیاندگی از دولت مزدوران است و نیروهای وی به نیروهای امنیت و ارتش ملی موسوم هستند.

دو طرف بارها توافق هایی را امضا کردند اما مدت زمان زیادی دوام نیاورد و درگیری ها از نو آغاز شد اما توافق جدید که روز جمعه منعقد شد مبتنی بر خروج نیروها و افراد و خانواده های افراد گردان های سلفی ابوالعباس از این شهر و متمرکز شدن انان در منطقه الکدحه در ریف تعز است . بیانیه این گردان ها از خروج این نیروها ازشهر در شب جمعه خبر می دهد.

سلفی ها نیز پیش از این با ترک شهر موافقت کرده بودند امابرخی معتقدند امارات با خروج انان مخالفت کرده و هادی و سران حزب الاصلاح را برای باقی ماندن این گردان ها در شهر تحت فشارهای زیادی قرار داد که این مساله به درگیری های جدیدی برای وادار کردن سلفی ها به خروج از شهر منجر شد.
ریشه این درگیری ها میان دو طرف به طرح عربستان و امارات در یمن بازمی گردد زیرا نیروهای متجاوز از ابتدا به بسیج همه شبه نظامیان و نیروهای تکفیری و باندها و گروههای تروریستی و شبه نظامیان حزب الاصلاح و به اصطلاح هر جنبده ای برای حمله به یمن و نیروهای ملی با سرپوش قانونی بودن آن ،اقدام کردند.

این گروههای جمع شده باهم ،زیر چتر" قانونی بودن "، پس از تسلط بر برخی مناطق مانند عدن ، تعز و دیگر شهرهای جنوب ، دچار اختلاف شده و هر یک در صدد اجرای طرح تجزیه طلبانه و دیدگاه خود در یمن برآمدند.

امارات نیز به ریشه کن کردن نیروهای موسوم به الاخوان المسلمین برآمد و شبه نظامیان زیادی از گروههای سلفی و برخی گروههای جنوب و مزدوران موسوم به ناصری ها و سوسیالیست ها با عناوین مختلف تشکیل و آموزش داد و در صدد اخراج قدرت های اساسی برآمد که خطری برای طرح خود احساس می کرد و از نظر تاکتیک و روش با یکدیگر اختلاف داشتند.

علیرغم تلاش های حزب الاصلاح برای اینکه به عنوان بازوی حمایتی امارات بر جنوب باشد، اما امارات بدان اعتماد نکرد و جنگ خانمان برانداز گسترده ای را به راه انداخت و همه نیروها ان را از عدن اخراج و صدها نفر از آنان را زندانی کرد و توانست این گروه را در بسیاری از شهرهای جنوبی ریشه کن کند و این حزب را مسئول همه بحران ها ، مشکلات و ناکامی حمله و طرح هایش دانست.

با وجود اینکه عربستان هیچ تمایلی به الاخوان ندارد و این گروه را گروهی عقیدتی و مخالف آل سعود می داند از آن حمایت می کند و در جنگ یمن و حملات خود آن را ستون فقرات خود می داند و الاخوان به ویژه در مارب، تعز و بسیاری از مناطق یکی از عصب های حیاتی عربستان در یمن به شمار می رود.
عربستان علی رغم اعتماد بر قبائل و عشائر در چارچوب حزب الاصلاح ، برای تشکیل شبه نظامیان طرفدار خود به نام ارتش ملی به حمایت از الاصلاح ادامه داد تا بتواند به جنگ و دفاع از خاک عربستان که در معرض حملات ارتش و کمیته های مردمی است ، ادامه دهد.

عربستان علیرغم حمایت از الاخوان یمن و پرداخت بودجه هنگفتی به عنوان حقوق ارتش که بالغ بر میلیاردها ریال است به خوبی می داند وفاداری الاخوان به ویژه شخصیت های لائیک و هم چنین فرماندهان غیر بومی به قطر بیشتر از عربستان است.

از این رو عربستان با ایجاد یک رقیب برای حزب الاصلاح دراین شهر، از سیاست امارات در تضعیف حزب الاصلاح و ریشه کن کردن آنان دستکم در مناطق جنوبی ، و تضعیف آنان در تعز چشم پوشی کرد.

امارات نیز در گردونه این درگیری ها و تضاد منافع ،جنگ خود با الاخوان را به تعز بزرگترین مرکز فکری الاخوان در یمن منتقل کرد.

امارات نیز به شدت از الاصلاح به ویژه در تعز می ترسد زیرا می داند که این حزب، بیشتر از عربستان ،به قطر وفاداراست و حمایت از عربستان فقط شعاری برای استفاده از این سرپوش سعودی است. الاخوان تعز،علیرغم برخورداری از حمایت عربستان به نام دولت منصور هادی و قانونی بودن، روابط گسترده ای با قطر دارد .

ابوظبی نیز طی دو سال گذشته به سازماندهی نیروهایی برای خود در تعز اقدام کرد و گروههای سلفی و دیگر گروههای وابسته به الناصری ها را حمایت کرد و به منظور در تنگنا قرار دادن حزب الاصلاح در تعز و در نهایت و در صورت امکان ریشه کن کردن آنان یا دستکم تسلط بر برخی مناطق این شهر و جلوگیری از تسلط کامل الاخوان بر این شهر ، ازآنان کاملا حمایت کرد.

اما الاصلاح علیرغم تلاش زیاد ،برای نزدیک شدن به امارات ، به ویژه با تحولات جنوب و عملیات گسترده ریشه کن کردن آنان در همه شهرها به خوبی از طرح امارات آگاه بود از این رو درگیری هایی میان دو طرف درگرفت.

الاخوان تعز ادعا می کند به منظور بازداشت افراد تحت پیگرد و تروریست هایی که بسیاری از افراد این حزب را ترور کردند، به مناطق سلفی ها حمله می کنند اما واقعیت این است که الاصلاح از بیم قوت گرفتن دوباره سلفی ها همواره در صدد ریشه کن کردن آنان و هواداران امارات بوده همانگونه که در جنوب اتفاق افتاد از این رو از ابتدا درصدد اخراج آنان از شهر و در مرحله دوم نیز از استان برآمد و در پایان توانست مرحله اول طرح خود را اجرایی کند و نیروهای ابوالعباس با پدرخوانده های اماراتی ظاهرا این شهر را مشروط بر متمرکز شدن در منطقه الکدحه ترک کردند اما درگیری دو طرف در اینجا به پایان نخواهد رسید و بسیاری از تحلیلگران معتقدند خروج سلفی ها مقدمه ای برای جنگی بزرگتر و خشونت آمیز تر میان الاصلاح و سلفی ها در آینده است.

برخی تحلیلگران سیاسی نیز وضعیت تعز را به حوادث لیبی شبیه می دانند زیرا همه افراد درگیر نماینده امرای کشورهای خلیج فارس هستند. گروه های یمنی معتقدند، درگیری مزدوران در تعز و عدن و دیگر شهرها دلیل روشنی بر اهداف کشورهای متجاوز به یمن است.

بسیاری از کارشناسان امور یمن معتقدند درگیری گروههای مزدوران در تعز بیانگر طرح کشورهای ائتلاف متجاوز برای وارد کردن یمنی ها در درگیری ها و جنگ های دنباله دار به ویژه در شهرها و دیگر مناطق مسکونی است تا یمن به مرحله بی دولتی یا به اصطلاح دولت شکست خورده برسد تا بدین ترتیب بر مناطق ساحلی و نفت خیز تسلط یابند.

بسیاری از یمنی ها نیزمعتقدند درگیری و کشتار میان گروههای مزدور بیانگر این است که متجاوزان برای تحقق منافع این کشورها آمده اند و درگیری انگونه که شایع کرده اند میان دولت قانونی و کودتاگران یا شمال و جنوب نیست آنگونه که ادعا می کنند بلکه برای تحقق منافع و اجرای طرح تجزیه طلبانه خود برای یمن است.

عبدالرحمن راجح

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها