پول اماراتی در ازای دخالت مستقیم در سرنوشت سودان

پول اماراتی در ازای دخالت مستقیم در سرنوشت سودان
جمعه 13 ارديبهشت 1398 - 08:12

ابوظبی از عقد قراردادی با بانک مرکزی سودان و  250 میلیون دلار سپرده گذاری در این کشور خبر داده است، اما ابوظبی با اهدای این وام به دنبال چیست؟

العالم- آسیا

اعلام این خبر در چارچوب خوشامدگویی محور ریاض ابوظبی به کنار گذاشتن عمر حسن البشیر رئیس جمهوری سودان توسط ارتش این کشور بود که به مواضع سیاسی مصر شباهت داشت زیرا عبدالفتاح السیسی نیز یک کنفرانس مختصر آفریقایی برگزار کرد و مهلت انتقال قدرت به غیر نظامیان را از 15 روز به 3 ماه به تعویق انداخت.

علیرغم حمایتهای مالی و سیاسی با اهدافی کاملا مشخص و سخن گفتن مقامات کشورهای محور" ریاض، ابوظبی و قاهره" درباره منافع سودان، اظهارات انور قرقاش وزیر امورخارجه امارات در توییتر درباره سودان برای بیشتر سودانی ها بیانگر نوعی مداخله بود به گونه ای که این کمک مالی به سودان، حق تعیین سرنوشت را به وام دهندگان واگذار می کند.

قرقاش گفت: "هدف از این طرح این است که کشورهای عربی از انتقال منظم و ثابت قدرت در سودان حمایت کنند"، این سخن درست است، اما همان وزیر اماراتی به خاطر کمک به سودان و علیرغم اینکه یکی از عوامل اختلاف افکن در کشورهای عربی بوده، به سخنگوی کشورهای عربی تبدیل شده است.

این کشور در کنار مشارکت در اردوگاه ضد انقلاب عربی، درصدد تحمیل برنامه های سیاسی و نظامی و امنیتی خود در یمن و لیبی است.

در عین حال نیز با گروه‌ها، جریان های سیاسی و رسانه های عراق، لبنان، تونس ، الجزائر، مغرب و موریتانیا که کشورهای عربی هستند در جنگ است و منطقی نیست مسئولیت سخنگویی این کشورها را ابوظبی بر عهده داشته باشد .

گفتنی است حد وسط در سخنان وزیر اماراتی این است که گفته "شاهد هرج و مرج گسترده ای در منطقه بودیم و منطقی است که به بیشتر از آن نیاز نداریم" ترجمه هرج و مرج در سخنان وی آنگونه که مشخص است، جنبشها و انقلاب هایی است که هنوز در بسیاری از کشورهای عربی در جریان است.

مشخص است که کمک امارات به سودان بر سخنوری قرقاش افزوده و این اعتقاد را در وی تقویت کرده که در شورای نظامی سودان دارای نفوذ و تاثیر است به گونه ای که می تواند مسائل را در جهتی که مقامات کشورش می خواهد هدایت کند یا ارتش سودان را به خیانت به مردم و کودتا وادارد .

این مساله ای است که نه فقط به هرج و مرج اشاره شده قرقاش، دامن می زند بلکه آغاز گر جنگی داخلی می شود؛ آیا تاجران سیاسی امارات به دنبال تحقق این هدف هستند؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها