یک خبر چند خط تحلیل؛

این بار هم نتانیاهو مجبور است در غزه کوتاه بیاید

این بار هم نتانیاهو مجبور است در غزه کوتاه بیاید
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 19:22

العالم _ فلسطین اشغالی

خبر:

  • حاصل آتش باری متقابل اسرائیل و مقاومت غزه اگرچه حوالی 10 شهید و 4 کشته از دو طرف و تعداد زیادی مجروح گزارش شده است و در حالی که هر دو طرف آخرین راهکارها را در به تسلیم کشاندن طرف مقابل به کار بسته اند اما به نظر می رسد بازنده این میدان جدید همچنان اسرائیل باشد.


تحلیل:

  • درحالی که درگیری های جدید غزه در واکنش به اقدام اسرائیل دربه شهادت رساندن فلسطینی ها در راهپیمایی های بازگشت بوده است اما جواب محکم و قاطع مبارزان فلسطینی به این اقدام در قالب ارسال حداقل 450 موشک از یک سو اسرائیل را بر آن می دارد تا از این پس در برخورد با راهپیمایان مذکور محتاطانه تر عمل کند و از دیگر سو نسبت به حضور در درگیری هایی که شروع کننده آن است ولی لزوما پایان دهنده به آن نیست دست به عصا تر از پیش وارد عمل شود.
  • در حالی که نبرد در جبهه غزه بسیار شدید گزارش می شود اما نزدیک شدن به 15می (25 اردیبهشت) و برگزاری جشن های موسوم به گرامیداشت روز نکبت (هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی) نتانیاهو را وادار خواهد کرد به منظور تامین امنیت این روز از ادامه حملات و گسترش آن دست بردارد.
  • در حالی که بناست طی روزهای آینده مسابقات موسوم به "یورو ویژن" در تل آویو برگزار شود جهاد اسلامی تهدید کرده است حملاتش را در صورت اصرار نتانیاهو بر ادامه خونریزی به این شهر خواهد کشاند به نظر می رسد نتانیاهو علی رغم تهدیدات مکرر ترجیح دهد شعله خشم فلسطینیان را با عقب نشینی از مواضع اعلامی اش خاموش کند.
  • در کنار موارد پیش گفته به نظر می رسد اعلام رسمی "معامله ترامپ" در بعد از ماه رمضان نیازمند محیطی آرام باشد که ادامه حملات به غزه در تضاد کامل با این مساله می باشد.
  • چنانکه رهبر مخالفان اسرائیل "بنی گانتز" گفته است نتانیاهو هیچ سیاستی برای مذاکرات صلح ندارد و این بی سیاستی نتانیاهو باعث تشدید درگیری های شده است. نظر به این مساله و در عین حال با عنایت به اینکه نتانیاهو همچنان درصدد تشکیل کابینه ای ائتلافی است دور از ذهن نیست که این بار نیز مانند مواردی در گذشته با اعلام نمایشی ساختگی دولت حاضر در اسرائیل را پیروز میدان اعلام کند و در سایه وساطت کشورهایی نظیر مصر یکبار دیگر آتش خشم فلسطینیان را در زیر خاکستر توافقات مقطعی پنهان کند.

پربیننده ترین خبرها