شورای نظامی سودان امروز پیشنهاد خود در مورد مرحله انتقالی را منتشر می‌کند

شورای نظامی سودان امروز پیشنهاد خود در مورد مرحله انتقالی را منتشر می‌کند
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 10:36

شورای نظامی انتقالی سودان با تاکید بر موافقت خود با بخش‌هایی از سند پیشنهادی ائتلاف فراکسیون‌های آزادی و تغییر و مخالفت با بخش‌های از آن، اعلام کرد قصد دارد امروز پیشنهاد خود را درباره مرحله انتقالی منتشر کند.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، شمس الدین الکباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: موارد بسیاری در سند پیشنهادی ائتلاف فراکسیون‌های آزادی و تغییر وجود داشتند که ما با آن موافق بودیم و مواردی نیز بودند که نظر ما با آنها اختلاف داشت. امروز پیشنهاد خود درباره این سند را منتشر خواهیم کرد.

الکباشی با تاکید بر نبود هیچ گونه اختلاف نظری با گروه‌های سیاسی گفت: پاسخ مکتوب خود درباره هر مسئله‌ای و رویکرد کامل خود را به صورت مکتوب ارائه خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نظامی سودان پیشنهاد گروه‌های مخالف این کشور را "خوب" توصیف کرده و گفت: مذاکرات با این گروه‌ها که در مرحله کنونی نماینده جامعه مدنی و رهبر معترضان هستند، متوقف نشده و ادامه خواهد یافت.

وی افزود: این شورا اساساً با هیچ‌گونه میانجیگری مخالف نیست و درباره طرح ارائه شده از سوی برخی گروه‌ها موافقت حاصل شده است.

الکباشی درباره تحصن‌ها و برخی هشدارها در قبال بستن راه‌ها اظهار کرد: تحصن هرگز با زور لغو نخواهد شد و ما آماده هستیم هر گونه حمایت لجستیکی که آنها بخواهند ارائه کنیم.

او درباره بازداشت تعداد زیادی از مسؤولان سودان از جمله عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع گفت: ما در بازداشت چهره‌های برجسته حکومت سابق و تمامی مفسدان جدی هستیم و تمامی کسانی که بازداشت کردیم اکنون در زندان به سر می‌برند. مانعی برای بازدید از این زندان‌ها و دیدار با روزنامه‌نگاران و فعالان حقوقی بازداشت شده وجود ندارد.

از سوی دیگر، در پی شکست مذاکرات درباره اعضای شورای مشترک دوره انتقالی، عمر الدغیر، رهبر برجسته مخالفان و یکی از اعضای ائتلاف آزادی و تغییر که هدایت تظاهرات را برعهده دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت: جمعی از میانجیگران سودانی پیشنهاد تشکیل دو مجلس انتقالی یکی به ریاست نظامیان و دیگری به ریاست گروه‌های مدنی را برای نظارت بر مسائل امنیتی کشور دادند.

الدغیر گفت: شورای نظامی جدید که شامل نمایندگانی از جامعه مدنی نیز خواهد بود، بر مسائل امنیتی کشور نظارت خواهد داشت.

وی افزود: هنوز مسئولیت هیچیک از این دو شورا مشخص نشده و تصمیمی هم درباره این پیشنهاد گرفته نشده است.

این در حالی است که هزاران تظاهرکننده سودانی همچنان در مقابل مقر ارتش این کشور در شهر خارطوم در تحصن به سر برده و خواستار تشکیل شورای نظامی با 10 عضو و انتقال قدرت به دولتی مدنی هستند.

تا این لحظه شورا در برابر فشارها مقاومت کرده است و هنوز مشخص نیست که دو طرف با پیشنهاد تشکیل دو شورا موافقت می‌کنند یا به پیشنهاد قبلی برای تشکیل یک شورای مشترک شامل چهره‌های نظامی و مدنی پایبند خواهند بود.

الدغیر افزود: گروه میانجیگران سودانی شامل تجار، روزنامه نگاران، چهره‌های برجسته جامعه سودان هستند که پیشنهاداتی درباره چگونگی عملکرد هیئت‌های اجرایی و قانونگذاری در مرحله پس از برکناری عمر البشیر ارائه کردند.

در همین حال، صدیق یوسف، رئیس حزب کمونیست سودان و از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر مخالفت کامل خود را با پیشنهاد تشکیل دو شورا ارائه کرده و گفت: ما تنها یک شورای حاکمیتی و با نمایندگان نظامی می‌خواهیم.

او افزود: ما یک حاکمیت پارلمانی می‌خواهیم که در آن قدرت به دست پارلمان و دولت باشد. اختیارات ارتش نیز باید تنها به هیئت‌های امنیتی و دفاعی محدود باشد.

طبق گزارش کمیته پزشکان سودان وابسته به اپوزیسیون این کشور از ابتدای اعتراضات در سودان در تاریخ ۱۹ دسامبر تا امروز دوشنبه ۹۰ تن در اعتراضات کشته شده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها