بازی نتانیاهو با آتش در غزه/ عبرت های تل آویو از تازه ترین نبرد با فلسطینیان

بازی نتانیاهو با آتش در غزه/ عبرت های تل آویو از تازه ترین نبرد با فلسطینیان
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 16:31

درپی تحریکات رژیم صهیونیستی و شلیک های مستقیم به فلسطینی ها در نوار غزه که از روز شنبه این هفته شروع شد، جهان و منطقه باردیگر در برابر یک ماجراجویی جدید از سوی بنیامین نتانیاهو قرار گرفت، سطح تنش ها را برای یک دوره زمانی دو روزه بالا برد و تلاش کرد توپ را به زمین فلسطینی ها ودیگران بیاندازد.

العالم ـ گزارش

در درگیری های دو روزه اخیر دو اتفاق تازه هم رخ داد که کارشناسان و تحلیلگران از نظرها دور نداشتند؛ اولی ناتوانی رژیم صهیونیستی در مهار حملات موشکی فلسطینی ها بود به طوری که در روز اول از 450 موشک شلیک شده ، تنها 150 فروند طعمه گنبد آهنین اسرائیلی ها شد و بقیه موشک ها از گنبد عبور کرده و در اراضی اشغالی فرود آمدند.
نکته دیگر اینکه تلفات این دوره صهیونیست ها در موشک باران تدافعی فلسطینی ها نسبت به درگیری های قبلی بالا بود و این نشان داد که دیگر سرزمین های اشغالی برای اشغالگران امن نیست و شاید کشته شدن 4 ساکن اراضی اشغالی و ده ها زخمی، عاملی شد تا صهیونیست ها زودتر از همیشه تن به آتش بس دادند.
در تحلیل بحران جدید در باریکه غزه ، نمی توان چند نکته را نادیده گرفت؛
اولا ؛ نتانیاهو با سیاست های مشت آهنین خود ملت غزه را در محاصره قرار داده است، تا جایی که فلسطینی های ساکن در این گوشه غرب آسیا، فقط از مجاری کوچکی تغذیه می شوند تا زنده بمانند، اما عملا ارتباط این بخش از اراضی فلسطینی با سایر نقاط جهان قطع است.
به همین دلیل معیشت، بهداشت، تجارت و سوخت، برق، مواد غذایی ، دارو ، مشکلات درمانی، قطع تردد بیماران و دانشجویان و کارگران به خارج از غزه، دور جدیدی از تقلای فلسطینیان برای خروج از این تحریم های ظالمانه را شکل داد که نماد آن در راهپیمایی بازگشت بروز و ظهور یافته است.
دوم اینکه، درگیری های اخیر نتیجه سیاست های ضد حقوق بشری اسرائیل در برابر تظاهرات آرام و مسالمت آمیز فلسطینی ها تحت عنوان راهپیمایی بازگشت بوده است که از 30 مارس 2018 تاکنون دستکم 300 فلسطینی شهید و صدها تن نیز مجروح شده اند. این راهپیمایی ها نتیجه سال ها محاصره فلسطینی هایی است که در نوار غزه زندانی شده اند و کاسه صبر آنان لبریز شده است.
در حقیقت فلسطینی ها با سکوت و انفعال و بی تحرکی جامعه جهانی و بویژه دولت های عربی به این نتیجه رسیدند که خود باید به صحنه بیایند ، با پوست و گوشت و استخوان خود، اما آنها سلاح به دست نگرفتند و تنها در واکنش به شلیک سربازان اسرائیلی اقدام به پرتاب سنگ می کردند.
حتی پاسخ گروه های فلسطینی در موشک باران اراضی اشغالی، بخاطر بمباران های وحشیانه جنگنده های اسرائیلی بوده است که به هیچیک از قوانین و کنوانسیون های بین المللی در ارتباط با غیر نظامیان پایبند نیست.
نکته دیگر که باید به آن توجه کرد، سیاست ها و رفتارهای پر خشونت و تحریک آمیز نتانیاهو و دولت وی می باشد که به تشدید بحران دامن می زند و مجامع بین المللی نسبت به این جنایات و تحریکات بی تفاوت نشان می دهند و در عوض این سیاست های ضد حقوق بشری از سوی رئیس جمهوری آمریکا و برخی کشورها حمایت می شود.
به علاوه، سیاست های ترامپ رئیس جمهور آمریکا، بویژه در انتقال سفارت آمریکا به قدس، حمایت از نتانیاهو در موضوع شهرک سازی و نیز نقض قطعنامه سازمان ملل در باره جولان، عامل تشدید سطح تنش بوده است و ادامه این سیاست ها ، منطقه را به سمت رادیکالیزه شدن هدایت می کند.
بنابر گزارش ایرنا، عامل دیگر تشدید بحران ماجراجویی های نتانیاهو است که به دلیل جایگاه متزلزل سیاسی اش به دنبال یک درگیری مسلحانه جدید در منطقه است و جرقه درگیری های اخیر هم زمانی زده شد که سربازان صهیونیستی به سوی راهپیمایان شلیک کرده و چند تن از فلسطینی ها را هدف قراردادند. شهادت یک زن باردار به همراه فرزندش که نشانه وحشی گری صهیونیست هاست، آستانه صبر نیروهای مقاومت و سایر گروه های فلسطینی را پایین آورد.
اما در پایان، نکته مهمی که در بحران اخیر در غزه نمود یافته است، حضور و مشارکت همه گروه ها در منازعه با صهیونیست هاست که این امر نشان می دهد فلسطینیان برای رهایی از وضع موجود متحد شده اند و بطور مستقل تصمیم به مقابله با تل آویو گرفته اند و آمار تلفات اسرائیلی ها در این درگیری دو روزه نشان داد که بازی با آتش نتانیاهو شاید از این پس هزینه های سنگین تری بر شهروندان ساکن اراضی اشغالی تحمیل کند.

پربیننده ترین خبرها