کاسبی آمریکا با تحریم نفتی ایران/ فروش نفت به هند باقیمت های بالاتر/ واشنگتن: نمی توانیم دسترسی هند به نفت ارزان را تضمین کنیم

کاسبی آمریکا با تحریم نفتی ایران/ فروش نفت به هند باقیمت های بالاتر/ واشنگتن: نمی توانیم دسترسی هند به نفت ارزان را تضمین کنیم
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 11:45

آمریکا با وضع تحریم های نفتی علیه ایران درحال کاسبی و فروش نفت خود به قیمت بالاتر به مشتریان ایران از جمله هند است و این درحالی است که وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده که واشنگتن نمی تواند برای جبران خروج نفت ایران از بازار، دسترسی هند را به نفت ارزان تضمین کند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش نشریه "تایمز او ایندیا" ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا که برای شرکت در یک نشست نفتی به هند سفر کرده افزود، نفت در مالکیت شرکت های خصوصی است و دولت آمریکا نمی تواند آنها را مجبور به فروش نفت ارزان کند.
به نوشته تایمزاوایندیا، به دلیل تمدید نشدن معافیت خرید نفت ایران از سوی آمریکا، واردات نفت هند از تهران با اختلال مواجه شده است.
در ادامه این گزارش آمده است نفت ایران برای هند جذاب است زیرا تهران، مهلت 60 روزه برای پراخت بهای نفت خریداری شده ارائه می دهد درحالی که دیگر کشورهای صادر کننده مانند عربستان، کویت، عراق، نیجریه و آمریکا چنین تسهیلاتی ارائه نمی کنند.
همچنین ایران هزینه بیمه و حمل و نقل نفت خود به هند را تامین می کند. اما در خصوص سایر کشورها از جمله آمریکا، پالایشگاه های هندی باید این هزینه ها را پرداخت کنند.

این درحالی است که آمریکا سعی کرده است از طریق تحریم علیه ایران جایگاه بزرگ تری در بازار نفتی هند به دست آورد.
کنت جاستر سفیر آمریکا در هند گفته، آمریکا در حال همکاری با سایر کشور ها از جمله عربستان سعودی برای اطمینان از عرضه کافی نفت می باشد.
به گفته مقامات هندی، با مشکل شدن واردات نفت از ایران، این کشور به دنبال واردات نفت از دیگر کشورها از جمله عربستان، کویت، مکزیک و امارات است.
هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. این کشور در سال مالی گذشته که در تاریخ 30 ماه مارس به پایان رسید، از ایران 24 میلیون تن نفت خریداری کرد.
به گزارش ایرنا، در ماه نوامبر (آبان) آمریکا به هشت کشور از جمله کره جنوبی، چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن و ترکیه به مدت شش ماه برای خرید نفت از ایران معافیت داد تا با سهمیه ای محدود از ایران نفت بخرند.
داده های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی هند نشان می دهد که واردات نفت از ایران در سه سال گذشته افزایش یافته است.
سطح واردات نفت هند از ایران در سال های 2010-11 نیز کاهش یافت و این امر تا سال 2016-17 ادامه داشت. در این دوره نیز تحریم های سخت گیرانه ای از سوی دولت اوباما علیه ایران وضع شد،اما پس از امضای توافقنامه هسته ای یا برجام، در سال 2016 واردات نفت هند از ایران از 13.5 میلیون تن در سال به 27 میلیون تن در سال افزایش یافت.
هند 84 درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می کند.
مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها